Vad kul att du har hittat hit till Våran Lilla Vrå! Jag som bloggar här är en tjej mitt i livet mitt i Sverige som delar mitt liv med den busiga beaglen Solstrålen och den lilla men tuffa chihuahua/tax/beagle-blandningen Kaxmörten. I regnbågslandet springer också min älskade beskyddare Tyson som tyvärr lämnade oss i maj 2019.
Jag är långtidssjukskriven och har haft det kämpigt i många år, men försöker nu finna någon form av lycka och glädje i livet igen med hjälp av bland annat mina älskade hundar, mina många handarbeten och mitt fanatiska sportintresse. Välkommen att dela vardagen med oss!

onsdag 18 mars 2020

Tacksamhet

 Igår kväll satt jag och tittade på nyheterna med alla coronarapporter från olika länder och skolor här i Sverige och allt annat ofattbart som sker i våran värld just nu. Plötsligt fick jag en sådan hemsk känsla av OVERKLIGHET. Är allt det här verkligen på riktigt?! Vad händer med våran värld och vårat samhälle?! Alla nyheter är så obegripliga och overkliga att det nästan blir svårt att ta in det. Hur har det blivit så här?! Det måste vara en mardröm...!

Den här känslan varade inte så länge, utan jag var snart tillbaka i den dystra verkligheten. Men jag känner hur jag behöver en motvikt till alla nyheter som bara blir dystrare och dystrare just nu, och jag suger i mig citat och tröstande ord som ger lite perspektiv. På sociala medier läste jag t ex detta tänkvärda: 
"Era mor/farföräldrar blev kommenderade att dra ut i krig, ni är ombedda att stanna hemma på soffan. Det här klarar vi."
Något annat som också tröstar mig mitt i all ovisshet och oro är bloggerskan UNDERBARA CLARA som kommer från en lång släkt av starka kvinnor och som inte stressar upp sig i onödan. Hon tipsar om saker att tänka på och knep som kan hjälpa mot värsta ångesten OCH hon blandar dessa med otroligt fina och rofyllda bilder och från hennes hem och vardag i Västerbotten. Som mjuk balsam för en orolig själ❤.

Så i den andan, och som motvikt mot Corona, tänkte jag fokusera på vad jag har varit tacksam för idag och vad som har givit mig glädje.


Jag var till affären en sväng och var väldigt tacksam för att toapappret inte var slut! Det fanns bara denna variant kvar och paketet var ganska dyrt men jag var tacksam ändå. OCH hade nästan dåligt samvete för att jag köpte toapapper. Trots att jag nästan har slut...


Jag är tacksam för mina fina jul/påskkaktusar som börjar blomma så vackert i köksfönstret! Jag har inte bytt ut de röda julkrukorna mot sommarvarianten...men det känns inte så viktigt just nu. Det finns definitivt tid för det framöver...


Jag är SÅ TACKSAM för mina fina följeslagare som inte bryr sig ett skvatt om Coronaviruset utan bara vill söka efter godiset i fleecefilten.


När jag busar och leker med dem och tittar på dem när de leker tillsammans så njuter jag och glömmer allt jobbigt i världen.


Och jag är så tacksam för att jag ALDRIG är ensam utan alltid har dessa underbara sötnosar vid min sida😍.


Jag är otroligt tacksam att jag har mitt handarbete. Jag förstår inte hur man får tiden att gå om man inte har någon hobby att pyssla med. Dessutom så får man en härlig känsla av tillfredställelse och stolthet när man är klar med ett handarbete vilket verkligen förgyller livet.

Vanten Kompassros av Maja Karlsson

Jag är också tacksam för mina älskade tv-serier såsom Morden i Midsomer! Speciellt nu när jag inte har sporten att titta på. Så fort jag sätter på ett avsnitt så kopplar jag av i soffan. Och det spelar ingen roll hur många gånger jag har sett avsnitten; de är lika bra ändå trots att jag vet vem mördaren är från början😊.


Slutligen är jag tacksam för solen som tittade fram idag (glömde att ta kort tidigare på eftermiddagen så det fick bli en bild på kvällssolen).


I år längtar jag verkligen till våren, solen och värmen. Livet känns lite lättare när solen skiner och blommorna blommar. Det finns liksom en tröst och hoppfullhet i att se naturen vakna till liv igen och återigen bjuda oss på vacker grönska.
En påminnelse om att 'This too shall pass'.

1 kommentar:

  1. Ja, ibland måste man tänka på det positiva som faktiskt finns! Men konstigt är det, allt det här.

    SvaraRadera

Jag och hundarna blir jätteglada om du lämnar en kommentar! Kram!