Vad kul att du har hittat hit till Våran Lilla Vrå! Jag som bloggar här är en tjej mitt i livet mitt i Sverige som delar mitt liv med den busiga beaglen Solstrålen och den lilla men tuffa chihuahua/tax/beagle-blandningen Kaxmörten. I regnbågslandet springer också min älskade beskyddare Tyson som tyvärr lämnade oss i maj 2019.
Jag är långtidssjukskriven och har haft det kämpigt i många år, men försöker nu finna någon form av lycka och glädje i livet igen med hjälp av bland annat mina älskade hundar, mina många handarbeten och mitt fanatiska sportintresse. Välkommen att dela vardagen med oss!

tisdag 31 mars 2020

Första surdegsbrödet...

De senaste dagarna har jag haft mensen och det har varit lite tungt med kroppen och knoppen och orken...och så på det det allmänna tillståndet i världen och alla medföljande funderingar och oro. Pratade med min syrra om att lägga/gömma mina viktiga papper etc på ett speciellt ställe så att familjen kan sköta mina räkningar mm om jag skulle bli akut sjuk den närmaste tiden. Vill VERKLIGEN inte tänka på sådant, men som världen ser ut just nu så...och jag är ju ensamstående...

Annars så har jag testat att baka surdegsbröd det senaste dygnet.


Jag hittade ett RECEPT på nätet som jag har följt till stor del. Jag började igår kväll med att blanda surdegen med mer mjöl och vätska. Fy sjutton vad surt det luktade...


Mitt på dagen idag gjorde jag klart degen som sedan fick jäsa i flera timmar.


Sedan tryckte jag ut degen och skar bitar som sedan fick jäsa i ytterligare ett par timmar.


 Jag vet inte riktigt vad jag tycker om det färdiga brödet... Det är långt ifrån det vackraste brödet jag har bakat, och vi får se vad jag tycker om det när jag äter det till mellis imorgon... Har läst att man kanske får testa sig fram lite när man bakar med surdeg. Dessutom måste jag nog vänja mig lite vid smaken tror jag. Men kul att testa något nytt i alla fall. Att testa nya saker är nyttigt för hjärnan så om inte annat fick jag lite hjärngymnastik tack vare surdegen.

1 kommentar:

Jag och hundarna blir jätteglada om du lämnar en kommentar! Kram!