Vad kul att du har hittat hit till Våran Lilla Vrå! Jag som bloggar här är en tjej mitt i livet mitt i Sverige som delar mitt liv med den busiga beaglen Solstrålen och den lilla men tuffa chihuahua/tax/beagle-blandningen Kaxmörten. I regnbågslandet springer också min älskade beskyddare Tyson som tyvärr lämnade oss i maj 2019.
Jag är långtidssjukskriven och har haft det kämpigt i många år, men försöker nu finna någon form av lycka och glädje i livet igen med hjälp av bland annat mina älskade hundar, mina många handarbeten och mitt fanatiska sportintresse. Välkommen att dela vardagen med oss!

söndag 12 januari 2020

Nöjet med flätor

Igår kände jag mig lite less på mina pågående stickprojekt, och ingen av dem tilltalade mig. Jag var helt enkelt sugen på något annat....kanske lite mer flätstickning...? Det var ju kul att sticka vanten Krusidull (av Maja Karlsson) i olika varianter...


...men det är ett väldigt enkelt flätmönster och efter att ha stickat 5 sådana vantar så kände jag mig lite less på den modellen.
Så jag surfade runt på nätet i ett par timmar och försökte hitta fler gratis vantmönster med lite mer flätor... och TILL SLUT hittade jag ett par riktigt snygga FLÄTSTICKADE VANTAR som verkligen tilltalade mig. Och tack och lov hade jag några gråa nystan ullgarn som var perfekt för det mönstret skulle det visa sig!


Det är ett mönster med diagram mm, så det tog mig en stund att komma igång och förstå hur mönstret var uppbyggt men efter ett tag var jag igång. Och när jag började se flätan växa fram så var det sååå roligt, och min sticklust frodades igen!


Det är flera årtionden sedan jag stickade avancerad flätstickning så i början gick det lite trögt, men det dröjde inte så länge innan jag kom ihåg hur flätor är uppbyggda och då gick det lättare. Sedan skulle jag ju sticka tumhål och göra ihoptagningen i toppen av vanten men det gick också bra.


Jag måste säga att mönstret stämde verkligen och mitt ullgarn (Lettlopi) passade perfekt; ibland kan det vara svårt att byta ut garn i en beskrivning men i detta fall gick det jättebra.


Tummen var lättstickad så det gick fortare än jag trodde att få klart vanten. 

Och jag blev såå himla nöjd! Så snygg vante att titta på och så häftigt att känna på flätorna och texturen; eftersom det är ullgarn så blir stickningen mjuk men ganska stadig och mönstret blir väldigt framträdande.


På framsidan är denna snygga fläta och på insidan...


...är det bara en resår och enkel slätstickning.

Idag stickade jag även klar den andra vanten och är suuupernöjd! Vilket känns väldigt bra.


Jag har ju stickat en del vantar nu på slutet och bara lagt dem i en hög utan en plan, men jag tror att jag kommer att lägga beslag på dessa själv och börja använda dem så fort det blir lite kallare. Så nöjd är jag med dem:)
Och det var väldigt skönt att så snabbt få tillbaka handarbets/stick-lusten; det är så tråkigt och tomt inombords när den försvinner...

1 kommentar:

  1. Jättefina! Är så sugen på att hitta mer att sticka med nån sorts mönster, men garn kostar ju tyvärr en del. Jag är inte klar med tröjan än, för den delen...

    SvaraRadera

Jag och hundarna blir jätteglada om du lämnar en kommentar! Kram!