Vad kul att du har hittat hit till Våran Lilla Vrå! Jag som bloggar här är en tjej mitt i livet mitt i Sverige som delar mitt liv med den busiga beaglen Solstrålen och den lilla men tuffa chihuahua/tax/beagle-blandningen Kaxmörten. I regnbågslandet springer också min älskade beskyddare Tyson som tyvärr lämnade oss i maj 2019.
Jag är långtidssjukskriven och har haft det kämpigt i många år, men försöker nu finna någon form av lycka och glädje i livet igen med hjälp av bland annat mina älskade hundar, mina många handarbeten och mitt fanatiska sportintresse. Välkommen att dela vardagen med oss!

måndag 20 januari 2020

Halv åtta (ekonomi-versionen) hos mig


En maträtt som jag ofta återkommer till - speciellt när kylskåpet och plånboken gapar tomma - är stekt ris. Man skulle nog kunna säga att det är min typ av 'husmanskost'.
Jag har många recept på stekt ris i mina asiatiska kokböcker och har med åren prövat mig fram till en billig och enkel variant som funkar för mig.

Jag knäcker i ett ägg i en oljad stekpannan och rör ordentligt tills ägget är kokt och i bitar (typ överstekt äggröra) och lägger ägget åt sidan på en tallrik. Sedan häller jag i en lagom mängd frysta Findus-ärtor (jag har i MYCKET ärtor för att boosta mitt baljväxtintag och för att jag gillar Findus frysta ärtor) och steker dem en kort stund. Sedan har jag i ägget igen och förkokt thai-ris och rör tills allt är varmt. Jag kryddar med salt och sedan skvätter jag på lite japansk soja, rör om och tar av från plattan. Sist stänker jag på sesamolja som ger riset den där äkta asiatiska smaken.
Om jag hade obegränsad ekonomi så skulle jag också tillsätta räkor och ananas till mitt ris vilket skulle vara supergott, men min budgetversion funkar väldigt bra den också.

På eftermiddagen och nu på kvällen har jag varit nästan utan magvärk - halleluja! - och jag vågar knappt hoppas, hoppas att mensen ska sluta för den här gången...🤞🤞🤞. Jag saknar min stickning; har inte orkat sticka på flera dar...

2 kommentarer:

  1. Så gott det ser ut, detta måste jag testa att göra någon dag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju en superbra rätt att variera! Själv gillar jag inte majs, men det går ju bra att använda istället för ärtor och så kan man ju ha i lite vad man vill. Det viktigaste för att det ska bli asiatisk smak är att man framför allt har i japansk (ljus) soja och sesamoljan mot slutet.

      Radera

Jag och hundarna blir jätteglada om du lämnar en kommentar! Kram!