Vad kul att du har hittat hit till Våran Lilla Vrå! Jag som bloggar här är en tjej mitt i livet mitt i Sverige som delar mitt liv med den busiga beaglen Solstrålen och den lilla men tuffa chihuahua/tax/beagle-blandningen Kaxmörten. I regnbågslandet springer också min älskade beskyddare Tyson som tyvärr lämnade oss i maj 2019.
Jag är långtidssjukskriven och har haft det kämpigt i många år, men försöker nu finna någon form av lycka och glädje i livet igen med hjälp av bland annat mina älskade hundar, mina många handarbeten och mitt fanatiska sportintresse. Välkommen att dela vardagen med oss!

torsdag 26 juli 2018

Rena hundar och sjalvirkning...

Idag var det en stor duschdag här hemma! Med de varmaste dagarna på året just nu så tänkte jag att det kunde vara värt att stressa hundarna med tvättning eftersom de i gengäld får det svalt och skönt efteråt ett tag. Speciellt Alfahanen har varit såå skitig eftersom han ligger ner mycket och gillar att rulla i sanden/gruset i hundgården.

Allmänt sett gick det bra. Jag började med Alfahanen och han var faktiskt riktigt lugn. Han var inte så förtjust att gå in i badrummet - där de aldrig får vara annars - men jag kunde muta honom med godis. Sedan satt han relativt nöjd medan jag duschade och schamponerade honom. Han älskar ju att bada (även om han inte har gjort det på äldre dar) så jag vet att han gillar vatten i grund och botten. Dock ledsnade han efter ett tag när jag skulle skölja av homom schampot och började skälla till några gånger. Det är ju hans sätt att prata med mig så jag förstod att han kände sig klar med duschen😉. Dock hade han inte bråttom ut från tortyrkammaren badrummet utan lade sig ner medan jag torkade honom. Han började till och med putsa sig själv så han var nog ganska nöjd! Vilket var väldigt skönt för mig!

Kaxmörten var som vanligt när det gäller duschning inget problem alls. Han är så liten att han nästan kan sitta i mitt knä när jag tvättar honom, och trots att han inte gillar att bli blöt så stod han snällt stilla medan jag gjorde allt. Han har genom åren NÄSTAN lärt sig att ruska på sig på kommando och idag fick vi verkligen användning för den kunskapen; så praktiskt att säga till honom att skaka på sig när det passade mig!

Sist men inte minst var det Solstrålens tur. Han var VÄLDIGT intresserad när jag tvättade hans brorsor, och stod mestadels precis bakom min blöta rygg för att kolla in vad vi gjorde. Men när det var hans tur var han inte lika intresserad konstigt nog, hehe, men till slut lyckades jag få in honom i badrummet genom mutning med godis. Sedan stängde jag dörren och det roliga började😀. Han skulle INTE bli blöt och hade mycket att säga mig. Som tur så är jag van vid hans protester och gruffande och efter ett antal rymningsförsök från matte gav han upp...nästan... När vi sedan var klara med duschen och jag skulle torka honom så blev det en liten trevlig brottningsmatch. Han tycker aldrig det är nödvändigt att torka honom så medan jag försökte torka så halvlåg han på golvet och busade med de andra blöta handdukarna och mig och försökte ha dragkamp med mig mm. Allmänt trevligt kaos som så ofta  när det gäller Solstrålen. Men jag lyckades torka honom även om det inte var under organiserade former...

Sedan var vi alla helt utslagna - om än avkylda - och det blev en allmän vilostund i våran lilla vrå.

Den tid av dagen då jag inte har brottats med mina blöta hundar så har jag virkat på min restgarnssjal SECRET PATHS.


Min plan just nu är att BARA virka på den här tills den är klar, och gärna innan värmeböljan är slut. Och eftersom mönstret är fint och roligt och jag byter färger en del så känns det som en plan jag kan hålla mig till.


Eftersom jag är väldigt förtjust i virkade popcorn (de ljusblåa bollarna på bilden) så har jag ändrat lite på mönstret och lagt in fler sådana varv. Det är skönt när man har virkat så länge och känner sig komfortabel att kunna justera virkmönster utan några större problem.
Tyvärr blir det inte så mycket virkning i morgon för då har jag en fullteckad dag för mig och hundarna, men några rader ska jag väl hinna med. Just nu mäter sjalen 50 centimeter från nacken till botten på ryggen så jag har en hel del kvar. Men det känns riktigt bra och jag längtar tills den är klar!

Annie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag och hundarna blir jätteglada om du lämnar en kommentar! Kram!