Vad kul att du har hittat hit till Våran Lilla Vrå! Jag som bloggar här är en tjej mitt i livet mitt i Sverige som delar mitt liv med den busiga beaglen Solstrålen och den lilla men tuffa chihuahua/tax/beagle-blandningen Kaxmörten. I regnbågslandet springer också min älskade beskyddare Tyson som tyvärr lämnade oss i maj 2019.
Jag är långtidssjukskriven och har haft det kämpigt i många år, men försöker nu finna någon form av lycka och glädje i livet igen med hjälp av bland annat mina älskade hundar, mina många handarbeten och mitt fanatiska sportintresse. Välkommen att dela vardagen med oss!

söndag 8 mars 2015

Klädd för alla väder!

Jag har aldrig varit någon som tycker att hundar ska ha 'kläder' - det ser allmänt fjantigt ut. Men med åren som har gått som hundägare har jag insett att ibland kan det vara befogat med ett hundtäcke, speciellt när man bor i norra sverige där vädret kan skifta en hel del.

Alfahanen börjar ju bli till åren (9 år och 3/4) så numera har han ett tunt täcke som ska skydda honom mot regn och extrem kyla. Han har under åren inte varit påverkad av vädret utan har alltid älskat att gå ut vare sig det har varit ösregn eller -20 grader. Men som en matte som vill att hennes hund ska leva så länge som möjligt så kände jag för några år sedan att det var dags att ge honom lite extra skydd mot vädrets makter. Skulle han kunna prata skulle han säkert säga att det är helt onödigt och superfjantigt, men som den underbara hund han är så accepterar han allt som matte hittar på:))

Solstrålen avskyr att ha på sig någonting överhuvudtaget, och han är dessutom en Beagle och den rasen är ju avlad för uteliv. Han verkar inte bry sig så mycket om vädret utan älskar att vara ute i alla klimat. Dock har jag ju insett att han har en hel del hälsoproblem och jag vill inte att extrema väder ska påverka hans hälsa negativt. Därför hade jag börjat fundera på ett täcke till honom också, och när jag hittade en modern modell på ett täcke till rea-pris för ett tag sedan så slog jag till. Solstrålen tycker det är ett IDIOTISKT inköp, men han börjar så sakteliga vänja sig vid att ha täcket på sig när det regnar. Och matte är nöjd att han kan hålla värmen när han är ute i regn och rusk.

Kaxmörten har en helt annorlunda inställning till hundtäcken:) Han gillar INTE att bli blöt, han gillar inte att bli kladdig, och han gillar inte att bli KALL! Med tanke på att han har en väldigt kort päls och är ganska liten så tar han tacksamt emot lite extra hjälp mot vädrets makter:) För ett antal år sedan så köpte jag ett riktigt vintertäcke till honom som har hållt jättebra och som han har på sig när det är minusgrader och vi ska vara ute ett tag.

 
Men nu när det har varit ett riktigt aprilväder har vi haft lite problem med hur han ska hålla sig varm. När vi är i hundgården och leker så brukar han mest stå och titta och då blir han lätt kall om det är strax över nollan och det blåser, men jag har känt att det nästan blir FÖR varmt för honom att ha täcket i mars månad. Men så idag kom jag ju på att hans moster faktiskt har stickat en jättefin tröja till honom, och eftersom det inte regnade så fick han ha den på sig. Eftersom han har en taxkropp så blir det alltid ett kortkort mode till honom (annars kan han inte pinka...), men han verkade nöjd med att ha tröjan på sig. Och moster har gjort en bra tröja som sitter ordentligt - en gång försökte jag också göra en tröja till honom men den gled sakta men säkert av honom när vi försökte promenera i den...haha!
 

Men den här fina tröjan sitter som en smäck på Kaxmörten och värmer hans bröstkorg, och han fick till och med komplimanger för sin fina klädsel när vi var ute idag:) Man kanske skulle höra sig för om duktiga moster vill göra en till...???
Och matte är väldigt nöjd att i alla fall en av hennes hundar uppskattar att hon pysslar lite extra med dem...haha!

Annie

1 kommentar:

  1. Vad kul att tröjan kommer till användning:) jag kommer ihåg när han fick den första gången, han svassade stolt runt i den och "kråmade" sig:) och så går den ju att tvätta oxå...

    SvaraRadera

Jag och hundarna blir jätteglada om du lämnar en kommentar! Kram!