Vad kul att du har hittat hit till Våran Lilla Vrå! Jag som bloggar här är en tjej mitt i livet mitt i Sverige som delar mitt liv med den busiga beaglen Solstrålen och den lilla men tuffa chihuahua/tax/beagle-blandningen Kaxmörten. I regnbågslandet springer också min älskade beskyddare Tyson som tyvärr lämnade oss i maj 2019.
Jag är långtidssjukskriven och har haft det kämpigt i många år, men försöker nu finna någon form av lycka och glädje i livet igen med hjälp av bland annat mina älskade hundar, mina många handarbeten och mitt fanatiska sportintresse. Välkommen att dela vardagen med oss!

lördag 4 juli 2020

Nytt spännande/läskigt stickprojekt

De senaste månaderna har jag inte rört stickorna utan bara broderat. Dock har jag vetat att min favorit-stickdesigner Maja Karlsson skulle vara värd för en ny KAL i sommar på JÄRBO GARNS BLOGG , samt att hon kommer ut med en ny bok i höst med sockmönster och jag har sett fram emot båda händelserna. Boken ligger fortfarande i framtiden, men för några veckor sedan släpptes information om KAL:en och jag fick veta vad man skulle sticka:


En riktigt snygg kofta. Jag gillar koftor och tyckte den här var superfin. Dock gillar jag koftor som är lite längre än denna men det fanns instruktioner för den varianten också. Så jag blev lite sugen på att haka på denna KAL trots att det blir en ny utmaning. Man stickar koftan i ett stycke och klipper upp framtill 😱😱😱 , vilket känns väldigt läskigt! Men det jag gillar med Maja Karlsson är att hon skriver väldigt bra mönster och ger alltid hjälp så jag borde fixa det😬😬😬😬. Nu när man har fyllt 50 lär jag ju se till att jag utmanar mig själv och håller mig ung till sinnet, så att säga💪💪💪.

Men trots att jag var sugen på att sticka koftan, så återstod ju problemet med garnkostnaden. Garnet i mönstret är ett nytt trevligt ullgarn, Järbo 2-trådig ull, men det skulle har blivit för dyrt för mig att köpa tillräckligt av det garnet. Dessutom tycker jag att det är på gränsen till 'för' ulligt för en kofta. Det går bra till sockor och vantar, men till en kofta vill jag ha lite mjukare garn. Samtidigt är det bra om man använder ull för då fungerar flerfärgsstickningen bättre. 

Så jag kikade runt på https://www.skapamer.se/ och https://www.adlibris.com/se  som brukar ha de billigaste garnerna och fastnade till slut för ett ullgarn på Adlibris som hette Adlibris Merini. Garnet har samma tjocklek som garnet i koftan men det var gjort av merinoull som är mjukare. Dessutom var garnet på REA vilket var perfekt. Det fanns inte så många färger att välja på så jag funderade en hel del på hur jag skulle sätta ihop färger till koftan. Till slut bestämde jag mig, men beslutade mig för att sova på saken innan jag skickade iväg ordern. Nästa dag kände jag mig nöjd och gick in på Adlibris för att betala...och helt plötsligt var kostnaden ännu mindre. Jag kollade om jag hade gjort något fel i beställningen, men upptäckte då att de hade sänkt priset på garnet ännu mera!!! Så till slut betalade jag bara 200 kr för ullgarnet, istället för 400-500kr som orginalgarnet hade kostat! 
Snacka om att jag var nöjd😃😃😃!

Det blev en liten försening på ordern, men idag kunde jag hämta ut garnerna och så här ser de ut...


Jag är väldigt nöjd med känslan på garnet. Dock är garnet som är 'gult' på bilden i själva verket mera limegrönt. Men jag älskar den cerisa färgen och det känns viktigt eftersom jag kommer att sticka MÅNGA 1000-tals maskor innan koftan är klar (mittendelen har drygt 300 maskor per varv...!)
Imorgon ska jag lägga upp maskorna och börja med resåren i midjan. På onsdag kommer nästa del som handlar om ärmarna, men jag tror inte jag kommer hinna ikapp tills dess även om jag ser fram emot att börja på koftan. Det får ta den tid det tar; jag ska bara njuta av processen.
Nu väntar mina nya garner på mig i den nya snygga projektväskan som syrran har sytt till mig!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag och hundarna blir jätteglada om du lämnar en kommentar! Kram!