Vad kul att du har hittat hit till Våran Lilla Vrå! Jag som bloggar här är en tjej mitt i livet mitt i Sverige som delar mitt liv med den busiga beaglen Solstrålen och den lilla men tuffa chihuahua/tax/beagle-blandningen Kaxmörten. I regnbågslandet springer också min älskade beskyddare Tyson som tyvärr lämnade oss i maj 2019.
Jag är långtidssjukskriven och har haft det kämpigt i många år, men försöker nu finna någon form av lycka och glädje i livet igen med hjälp av bland annat mina älskade hundar, mina många handarbeten och mitt fanatiska sportintresse. Välkommen att dela vardagen med oss!

lördag 30 juni 2018

Varför man börjar på ett nytt virkprojekt...

I natt hade jag väldigt svårt att sova. Jag minns att jag vred och vände på mig länge för att benen värkte och det var omöjligt att sova ordentligt, trots att jag hade tagit sömntabletter. Tyvärr var värken kvar när jag vaknade på morgonen och sedan har den suttit kvar i kroppen hela dagen. Benen har varit trötta och armarna har värkt. Jag försökte virka men det gjorde nästan ont att hålla i virkningen, vilket i sin tur gjorde att jag tappade sugen. Samtidigt kändes det väldigt jobbigt att sitta i soffan utan kunna göra något med händerna, speciellt när hjärnan ville virka. Men så kom jag på att jag hade material för att börja ett helt nytt underbart projekt i akrylgarn, och dessutom visste jag att början på projektet var väldigt enkelt som inte skulle kräva så mycket av mig. Så jag tog fram det och efter lite garnsortering och mönsterstudering så satte jag igång med LILY POND CAL.


Det var väl kanske inte den mest roliga virkningen jag har hållit på med, men jag orkade hålla i virkningen eftersom garnet var så lätt, och eftersom mönstret var enkelt så behövde jag inte fokusera så mycket på vad jag gjorde.
Samtidigt var det kul - som det alltid är - att börja på något nytt så jag fick tillbaka lite handarbetslust och inspiration.
Den första delen (som ni kan se på det övre fotot) ska man virka fyra likadana delar av. När jag var klar med den första så kände jag dock att den var ju lite väl tråkig att virka och jag hade blivit sugen på att virka något mer avancerat igen, så jag hoppade vidare till nästa del. Där var det en blomruta som skulle virkas och det passade mig perfekt!


Det var en rolig början på rutan och jag gillar verkligen hur man har kombinerat luftmaskor och stolpar mm så att blomman är omringad av gröna nyanser; så fint!

Jag hann virka klart rutan ikväll (förutom några detaljer som man ska handsy😩-usch!) och jag är väldigt nöjd med den!


Mönstret har några andra blomrutor också men de är mer avancerade. Mönstret är skrivet så att man börjar med de lättaste delarna och sedan blir det svårare och svårare, men eftersom jag är ganska van numera och anser mig vara en ganska duktig virkerska😀 så kan jag nog hoppa runt i mönsterdelarna utan problem. Men jag ska försöka hålla mig kvar vid de här första delarna och virka klart 4 av varje innan jag går vidare.

Nu hoppas jag att jag kommer att sova bättre inatt och vakna värkfri imorgon. Tanken är att jag ska orka besöka syrran imorgon och kika på deras nya begagnade husvagn, och att jag ska orka göra några saker i köket innan fotbollen börjar. Men för de sakerna krävs det ben som inte värker hela tiden...

Annie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag och hundarna blir jätteglada om du lämnar en kommentar! Kram!