Vad kul att du har hittat hit till Våran Lilla Vrå! Jag som bloggar här är en tjej mitt i livet mitt i Sverige som delar mitt liv med den busiga beaglen Solstrålen och den lilla men tuffa chihuahua/tax/beagle-blandningen Kaxmörten. I regnbågslandet springer också min älskade beskyddare Tyson som tyvärr lämnade oss i maj 2019.
Jag är långtidssjukskriven och har haft det kämpigt i många år, men försöker nu finna någon form av lycka och glädje i livet igen med hjälp av bland annat mina älskade hundar, mina många handarbeten och mitt fanatiska sportintresse. Välkommen att dela vardagen med oss!

söndag 8 maj 2016

Hockeysnack...

Tack och lov lyckades Washington vinna den femte matchen med 3-1 på hemmaplan, vilket nu betyder att de ligger under med 2-3 i matcher. Men det är nästa match i Pittsburg på tisdag som blir den riktigt svåra. Då måste de göra om det igen, och på bortaplan dessutom. Jag känner mig inte speciellt hoppfull; det är inte många lag som har lyckats vinna en matchserie när de har legat under med 1-3 i matcher.

Det som var kul att se idag - förutom att laget lyckades göra fler mål - var att tränaren hade satt de tre svenskarna i samma kedja, så det blev en riktig svenskkedja:) De spelade bra också, och hade flera målchanser så det blir intressant att se hur det blir nästa match. Jag skulle gissa att eftersom laget vann den här matchen så kommer man att behålla samma kedjor till nästa match. Jag känner mig dock inte lika nervös längre när jag tittar på matcherna, för jag har i princip gett upp hoppet om att de ska lyckas ta sig vidare. Men ingen kommer att tjuta högre än jag om jag skulle ha fel:))

I VM går det relativt bra för Sverige än så länge, men så har de inte mött några riktigt svåra motståndare än heller. De spelade oavgjort i den första matchen men lyckades tack och lov vinna på övertid. Men det var inte en speciellt bra spelad match. Idag vann de med 5-2 mot Danmark, efter att ha legat under i den första perioden och inte spelat bra alls. Sedan lyckades de ta sig samman och utklassade Danmark i de två sista perioderna.

Men som det ser ut just nu tror jag att de har svårt att ta sig förbi kvartsfinalen om de möter ett av de tuffare lagen från den andra gruppen. Det är för många oerfarna spelare, och för lite spelare med stjärnstatus som kan avgöra matcher. Och försvaret är inte bra nog för att stå emot de bättre lagens spelare. När man tittar på den senaste gången Sverige vann VM så skulle det aldrig ha skett om inte laget hade fått tillskott med den bästa tvillingduon i hela NHL; Sedin-bröderna. Och om laget inte får något mer tillskott från slutspelslagen i NHL så kan vi nog glömma bort medaljer...men jag hoppas återigen att jag har fel!

Lena Sundqvist- en ny kvinnlig röst i TV-sportens mansdominerade värld!

Något som jag tycker är riktigt kul att se nuförtiden är att det kommer mer och mer kompetenta kvinnliga reportrar och programledare inom tvs sportsändningarna. Jag är inte alls någon feminism utan tycker att de som är bäst för jobben ska göra dem, men i en sportvärld som har dominerats av manliga journalister etc, så är det riktigt kul att se kunniga kvinnor leda en sportsändning utan problem. Nu har man till och med en kvinnlig ishockeykommentator (se ovan) vilket är riktigt häftigt! Och hon gör det riktigt bra också:))) Jag tänkte på det där i vintras också, när det på Vinterstudion ibland var enbart kvinnor under hela studiosändningen; både som programledare och som experter i studion. Det är riktigt härligt när både kvinnor och män är delaktiga i sportsändningarna; bara för att man är kvinna behöver det inte betyda att man är mindre sportkunnig eller mindre sportengagerad.
Det är jag nog ett exempel på skulle jag tro!!!

Annie

3 kommentarer:

  1. Jag ser så sällan på sport, men självklart är det positivt att fler kvinnor väljer sådana yrken - och respekteras. Det var ju ganska ovanligt om man bara går 10-år tillbaka i tiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det kan man lugnt säga! Och kanske att de inte fick chansen heller...? Jag hajade VERKLIGEN till när jag såg och hörde Lena första gången - hade aldrig varit med om en kvinnlig kommentator till mina 1000-tals ishockeymatcher:))

      Radera
    2. Min yngsta syrra pluggade till mäklare i Gävle.. men innan hon bestämde sig för det ville hon bli sportkommentator.. men hon blev inte tagen på allvar någonstans utom i sin klubbs klack..!

      Radera

Jag och hundarna blir jätteglada om du lämnar en kommentar! Kram!