Vad kul att du har hittat hit till Våran Lilla Vrå! Jag som bloggar här är en tjej mitt i livet mitt i Sverige som delar mitt liv med den busiga beaglen Solstrålen och den lilla men tuffa chihuahua/tax/beagle-blandningen Kaxmörten. I regnbågslandet springer också min älskade beskyddare Tyson som tyvärr lämnade oss i maj 2019.
Jag är långtidssjukskriven och har haft det kämpigt i många år, men försöker nu finna någon form av lycka och glädje i livet igen med hjälp av bland annat mina älskade hundar, mina många handarbeten och mitt fanatiska sportintresse. Välkommen att dela vardagen med oss!

lördag 7 november 2015

Sällskap i köket:)

Den här tiden på året så spenderar jag MÅNGA timmar i köket; först för att baka inför adventsfikat första advent och sedan för att laga mat till julbordet på lilla julafton (den 20:e december i år) då pappa och hans fru kommer hit från Stockholm och firar jul med oss.
Hundarna vill ju gärna ha koll på vad jag gör här i Våran Lilla Vrå, i alla fall Solstrålen och Kaxmörten. Alfahanen är för det mesta ganska nöjd att ligga och vila i en lugn vrå:) Men de två små vill gärna vara med mig, och Solstrålen är ju Mr Nyfiken och står alltid och tittar på vad jag gör - gärna EXAKT där jag är! Därför har jag i år funderat på att fixa någon liten dyna i köket som de kan ligga på och ha full uppsyn samtidigt. Det största problemet är att jag i princip har en kokvrå vilket innebär att golvytan är ungefär 2 kvadratmeter! Då vill jag ju inte ha en hunddyna som tar upp hela golvet och är i vägen för mig. Dessutom bör den vara lite mysig så att de kan gosa ner sig:)

Så jag har funderat...Först funderade jag på att sy ihop några billiga kuddar från IKEA, men när jag kollade igenom vad jag hade för hundfiltar etc så hittade jag en rund hunddyna från en korg som jag har slängt. Dynan har dessutom en extra kant för lite högre mysfaktor. Dynan var för stor som den var, men jag tänkte att om jag sydde ett juligt fodral som var lite mindre och klämde in dynan i det så skulle det bli en extra tjock ny dyna! Och det är vad jag gjorde! Och det blev jättebra:)

Jag lade fram den i veckan när jag började med julbaket, och idag var den första dagen som hundarna verkligen har använt den - vilket kan bero på att jag var i köket i drygt fyra timmar och bakade...

Så medan jag stod och bakade ut kanelhjärtan...

...så låg Solstrålen och tittade på...

...och efter ett tag fick han sällskap på dynan av Kaxmörten!
Det är verkligen kul att se att min grundtanke funkade - det är ju inte alltid hundarna gör som man planerar eller som man tycker de ska göra:) Men jag tror att den här dynan kommer att bli väl använd av mina pälsklingar de närmaste månaderna! Sedan måste jag ju erkänna att det är inte ENBART för hundarna som jag har installerat den här dynan - det är väldigt trevligt att ha lite sällskap i köket också:=)

Annie

3 kommentarer:

  1. Och så styr du upp VAR i köket de är! Smart Syrran:)

    SvaraRadera
  2. Nej men.. de ryms ju båda TVÅ på dynan!! Kanon! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det! Fast jag blev lite förvånad...det är inte alltid som Kaxmörten vill ligga brevid Solstrålen - men de ville väl båda två vara nära mig antar jag:)

      Radera

Jag och hundarna blir jätteglada om du lämnar en kommentar! Kram!