Vad kul att du har hittat hit till Våran Lilla Vrå! Jag som bloggar här är en tjej mitt i livet mitt i Sverige som delar mitt liv med den busiga beaglen Solstrålen och den lilla men tuffa chihuahua/tax/beagle-blandningen Kaxmörten. I regnbågslandet springer också min älskade beskyddare Tyson som tyvärr lämnade oss i maj 2019.
Jag är långtidssjukskriven och har haft det kämpigt i många år, men försöker nu finna någon form av lycka och glädje i livet igen med hjälp av bland annat mina älskade hundar, mina många handarbeten och mitt fanatiska sportintresse. Välkommen att dela vardagen med oss!

måndag 8 april 2019

Hur går det med Vårkänslor CAL?

Just nu sitter jag och känner att livet är så jäkla jobbigt ibland, och dessutom väldigt orättvist...men jag ska försöka skjuta undan den känslan en stund och fokusera på mitt senaste virkprojekt VÅRKÄNSLOR CAL .
Jag längtade ju så mycket till det här projektet skulle börja, men jag fick bara njuta några dagar innan det hände jobbiga saker som förtog nöjet en hel del... Därför har jag kommit av mig ganska rejält, men jag vet att det finns de som undrar hur det går för mig så här kommer en liten uppdatering.


 Den löpare jag har kommit längst på är den påskfärgade, eftersom jag vill vara säker på att jag hinner klar den innan påsken. Jag tror inte jag kommer påskpynta så mycket i år - det känns liksom inte så viktigt och jag har inte energin/lusten - men jag har tänkt mig att ha en gul, fin påsklöpare på vardagsrumsbordet i alla fall...och en bukett gula tulpaner om jag har råd med det. Så ovan får ni en känsla av hur det kan se ut och nedan har ni en bild på hur duken såg ut efter del 3 som var väldigt lätt.


Till skillnad från del 4 som släpptes idag, där man skulle virka något som jag faktiskt aldrig förut har sett i ett virkmönster...och numera har jag ju sett ett antal virkmönster. 



Tanken är att det ska vara en grön kvist, men eftersom färgerna på min påsklöpare är lite annorlunda än orginalen så fick det representera en rad med  blommor istället.

Designern CHARLOTTA WADMAN skrev i mönstret att det kanske såg lite knepigt ut men att om man följde instruktionerna noga och tittade på bilderna - hon har alltid med bra bilder i sina mönster - så skulle man kunna klara det. Själv tyckte jag egentligen inte att det var så krångligt; för mig var det värre med del 2. Det jag har störst problem med är hur man virkar maskor bakåt på samma varv i ett mönster; jag vet liksom aldrig riktigt hur jag ska föra in virknålen i maskorna bakifrån och hur jag ska föra garnet runt virknålen bakifrån. Jag får alltid testa mig fram en hel del och ofta repa upp 😬.
Men det gick relativt smidigt att virka den här delen, även om det tog lång tid. Och jag är definitivt inte hjälpt av att jag sitter och läser mönstret på min lilla Iphone och inte på datorn (som just nu får agera tv😬).


Men jag blev i alla fall klar med ena sidan så nu ska jag virka likadant på andra sidan av löparen. Mönstret börjar i mitten på löparen och så virkar man utåt åt båda hållen.

De andra två löparna har jag inte kommit så långt på som jag skulle vilja. Den i tulpan-färgerna har jag i alla fall virkat klart till del 3.


Den i krokusfärger har jag inte ens virkat klart del 2 på😟.


Det känns verkligen tråkigt att jag inte har kommit längre på de två sista eftersom jag verkligen gillar färgerna och vill se hur löparna blir; jag hade hoppats att jag hade haft möjlighet att ligga jämt med publiceringen av mönsterdelarna. Men det är liksom inte meningen att något ska vara lätt eller bli som jag vill just nu... Så jag lägger allt krutet på påsklöparen och så får jag virka i kapp på de andra när jag kan/orkar. På onsdag kommer näst sista delen och på fredag den sista delen i mönstret.
Jag var från början glad att delarna skulle släppas så tätt - eftersom jag då hade möjlighet att få klar en påsklöpare OCH jag inte behövde vänta så länge på delarna - men det känns lite tråkigt att jag inte kommer att ha mönstersläppen att se fram emot.
Fast jag ser fram emot att lägga fram mina fina virkade vårlöpare i vardagsrummet så småningom😊.

Annie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag och hundarna blir jätteglada om du lämnar en kommentar! Kram!