Vad kul att du har hittat hit till Våran Lilla Vrå! Jag som bloggar här är en tjej mitt i livet mitt i Sverige som delar mitt liv med den busiga beaglen Solstrålen och den lilla men tuffa chihuahua/tax/beagle-blandningen Kaxmörten. I regnbågslandet springer också min älskade beskyddare Tyson som tyvärr lämnade oss i maj 2019.
Jag är långtidssjukskriven och har haft det kämpigt i många år, men försöker nu finna någon form av lycka och glädje i livet igen med hjälp av bland annat mina älskade hundar, mina många handarbeten och mitt fanatiska sportintresse. Välkommen att dela vardagen med oss!

torsdag 27 oktober 2016

Five spice

Idag har jag börjat baka kakor till Adventsfikat...och städat ut skåpet under diskbänken...och dammsugat. När det är regnigt och blåsigt och allmänt ruskväder ute drar ju TRE hundar in sån enorm mängd smuts från varje promenad, trots att jag torkar av dem det värsta...
På kvällen gjorde jag en stir-fry med nudlar och fläskfilé vilket blev riktigt gott. Till stor del beror det på att jag har börjat göra en kinesisk krydda som heter Chinese five spice. Jag har inte hittat den i någon svensk butik så nu gör jag den själv genom att mortla stjärnanis, fänkålsfrön och kryddnejlika och sedan blanda i kanel och kryddpeppar. Den här kryddblandningen ger maträtten en sådan underbar aromatiskt kinesisk smak som jag älskar (och som jag har saknat sedan alla mina år i London).

Annie



1 kommentar:

  1. I use Chinese 5 spice too, it's lovely. Know what you mean about dogs and mud! x

    SvaraRadera

Jag och hundarna blir jätteglada om du lämnar en kommentar! Kram!