Vad kul att du har hittat hit till Våran Lilla Vrå! Jag som bloggar här är en tjej mitt i livet mitt i Sverige som delar mitt liv med den busiga beaglen Solstrålen och den lilla men tuffa chihuahua/tax/beagle-blandningen Kaxmörten. I regnbågslandet springer också min älskade beskyddare Tyson som tyvärr lämnade oss i maj 2019.
Jag är långtidssjukskriven och har haft det kämpigt i många år, men försöker nu finna någon form av lycka och glädje i livet igen med hjälp av bland annat mina älskade hundar, mina många handarbeten och mitt fanatiska sportintresse. Välkommen att dela vardagen med oss!

lördag 23 juli 2016

Poppig ruta

Som ni vet så har jag virkat som en galning den här sommaren och jag har sökt massor av olika mönster på nätet och prövat olika - och ibland nya (trots att jag har virkat i drygt 35 år) - virktekniker. Dock har jag ju förstås vissa favoriter, och bland de så finns de här prästkragerutorna...


... som jag virkade efter mönster från www.bautawitch.se . De där små bubbliga bladen kallas för popcorn i virkvärlden, och de är superroliga att virka och det blir en sådan himla mysig bullig textur på virkningen.

Jag har sedan sett mönster på blommor som har gjorts av ännu flera popcorn och jag blev väldigt sugen på att testa dem. Det finns massor av varianter, men jag hittade inte någon som jag var helt nöjd med - efter mina egna önskemål - så det slutade med att jag virkade min egen variant. Säkerligen finns det någon ute i den sociala media-världen som har gjort en likadan så jag säger inte att den här är 'min', men jag hittade inte den inte när jag sökte på nätet i alla fall.
Så här är min version av en popcornblomma...


...och om man vill kan man virka rutor med dem som blir så här:


För att jag inte ska glömma bort hur jag har gjort så skriver jag ner en kort beskrivning här. Dock kräver denna beskrivning att du kan en del om virkning redan så är du en nybörjare ska du INTE läsa det:))


Min blommiga popcorn ruta:

Varv 1: Gör en magisk ring och virka sedan 8 fastmaskor i ringen. Sm till första fm.

Varv 2:  Virka ett popcorn (bestående av 5 st) i varje fm från föregående varv. Virka 2 lm mellan varje popcorn. (8 popcorn sammanlagt)

Varv 3: Virka två popcorn som består av 4 dst vardera i varje lmb från föregående varv. Virka 2 lm mellan varje popcorn.

Byt färg.

Varv 4: Börja i valfri lmb. *Virka 3 hst i första lmb, 3st i andra lmb, 3 dst+ 3lm+3 dst i tredje lmb, 3st i fjärde lmb* Upprepa *till* 3 ggr.

Här kan man avsluta rutan, eller om man vill fortsätta att virka en stolpe i varje fm på nästa varv, förutom i hörnens luftmaskbåge där man virkar *2 st, 3 fm, 2 st*.

´
Här är en annan färgkombination:


Medan jag var upptagen med min virkning så låg Kaxmörten brevid mig på soffan och sov gott...


...och sov gott gjorde även Solstrålen som hade bullat upp sig på några kuddar:))


Annie

ps. Som jag nämnde i gårdagens inlägg så installerade jag Windows 10 på datorn, vilket betydde att när jag skulle föra över korten från Iphonen blev det helt plötsligt väldigt krånglig och jag kunde inte hitta korten på datorn. Mycket irriterande och det tog mig alldeles för lång tid att skriva det här inlägget...! Hoppas jag kan få någon ordning på det för annars blir det krångligt med kort på bloggen...:( ds

5 kommentarer:

  1. Det bör vi kunna lösa att hitta hur det fungerar att föra över korten nu. Det borde gå att göra det lätt. Jag skulle gärna vilja se popcorn blomman i två nyanser, en på den inre och en ljusare på den yttre. Har du provat det? Kram

    SvaraRadera
  2. Eller ljusare inre och mörkare yttre...

    SvaraRadera
  3. Vad fina dina popcornblommor är! Jag är grymt imponerad av att du fjort dem utan att följa någon beskrivning!!

    SvaraRadera
  4. Jättesnyggt och innovativt!
    Stolt fader!

    SvaraRadera

Jag och hundarna blir jätteglada om du lämnar en kommentar! Kram!