Vad kul att du har hittat hit till Våran Lilla Vrå! Jag som bloggar här är en tjej mitt i livet mitt i Sverige som delar mitt liv med den busiga beaglen Solstrålen och den lilla men tuffa chihuahua/tax/beagle-blandningen Kaxmörten. I regnbågslandet springer också min älskade beskyddare Tyson som tyvärr lämnade oss i maj 2019.
Jag är långtidssjukskriven och har haft det kämpigt i många år, men försöker nu finna någon form av lycka och glädje i livet igen med hjälp av bland annat mina älskade hundar, mina många handarbeten och mitt fanatiska sportintresse. Välkommen att dela vardagen med oss!

onsdag 17 september 2014

Obegripligt...

Jag följer ju väldigt mycket sport på tv, och har lyssnat på många kommentatorer genom åren. En kommentator som var väldigt speciell var Jan Svanlund som alltid kommenterade alla hästhoppningar som SVT visade. Det var omöjligt att tänka sig en hästhoppning utan honom som lotsade runt tittaren i banan. Tyvärr dog han oväntat 2011, mitt under pågående hästhoppningssäsong. Han kommenterade en tävling och innan han skulle kommentera nästa så gick han bort. Det var så obegripligt att den lugna trygga kunniga rösten jag hade lyssnade på den ena dagen inte finns kvar den nästa...

Nu har det hänt igen. Roger Blomquist var den kommentator som tog över ridsporten efter Jan Svanlund och i början så kändes det underligt att höra hans kommentering istället för Jan Svanlund. Efter några tävlingar så vande jag mig dock och sedan var det naturligt att höra Roger Blomquist prata hästar. När jag skrev om VM i ridsport här på bloggen för några veckor sedan, så var det således Roger Blomquist som kommenterade när Charlotte Desjardin och Valegro vann dubbla VM-guld. Jag kan fortfarande i mitt inre höra hans varma, familjära stämma berätta om dressyrryttarna. Inte hade jag kunnat ana att det var den sista gången som jag fick lyssna på Roger Blomquist när jag tittade på dressyrfinalen. Han gick nämligen bort i cancer den 15 september, bara några veckor efter att han hade jobbat åt SVT i Frankrike. Det är helt obegripligt hur en människa kan vara med oss så självklart ena dagen och så oåterkalligt borta den nästa...
Nu undrar jag vem som kommer att ta över kommentatorsrollen när nästa hästhoppningssäsong drar igång? Vem kommer att kommentera handbollsmatcherna i vinter som brukar ingå i SVTs Vinterstudio-sändningar? Vem kommer att kommentera simhopp? Vem det än blir, så vet jag att det kommer att ta mig ett tag innan jag vänjer mig vid den rösten...

Läs mer om Roger Blomquist här .
 
Annie

2 kommentarer:

  1. Jaha, nu vet jag vem han var. När jag läste att han hade gått bort sa mig namnet ingenting men nu kan jag precis höra hans röst i huvudet. Undra om han visste om att det var hans sista jobb troligtvis? Undra om han ville säga något, en hälsning till alla tittare liksom?

    SvaraRadera
  2. Det är så sorgligt... Och det hemska är att som tittare har man ingen aning om hur sjuk han var; rösten låter ju likadant även om han var döende i cancer...usch, vad sorgligt...

    SvaraRadera

Jag och hundarna blir jätteglada om du lämnar en kommentar! Kram!