Vad kul att du har hittat hit till Våran Lilla Vrå! Jag som bloggar här är en tjej mitt i livet mitt i Sverige som delar mitt liv med den busiga beaglen Solstrålen och den lilla men tuffa chihuahua/tax/beagle-blandningen Kaxmörten. I regnbågslandet springer också min älskade beskyddare Tyson som tyvärr lämnade oss i maj 2019.
Jag är långtidssjukskriven och har haft det kämpigt i många år, men försöker nu finna någon form av lycka och glädje i livet igen med hjälp av bland annat mina älskade hundar, mina många handarbeten och mitt fanatiska sportintresse. Välkommen att dela vardagen med oss!

lördag 8 augusti 2015

Ute på vift!

Idag följde jag och Solstrålen med min syrras familj till Furuvik , en trevlig djur- och nöjespark som ligger nära Gävle. Man får ha med hundar dit (!) och jag har haft med mig både Alfahanen och Kaxmörten vid tidigare besök, men nu kunde mamma inte vara hundvakt (eftersom hon har brutit handleden) så då fick Solstrålen följa med mig den här gången (eftersom han inte är så duktig på att vara hemma utan mig) och de andra två ta det lugnt hemma.

 Det är första gången som jag har haft med mig Solstrålen på en sådan här aktivitet. Det beror mycket på att han drar VÄLDIGT mycket i kopplet jämt, och att han har svårt att slå sig till ro när han inte är hemma.

Här tittar vi efter apor...

...och här har Solstrålen fått syn på dem:) Han är som en liten människa när han står
så här och tittar:)

Åh vad mycket spännande att titta på!

Till lunch fick Solstrålen halvtinad falukorv...

...medan vi människor höll oss till mackor:)

Det absolut bästa med Furuvik är att parken ligger precis vid havet och bjuder
på underbar sjöutsikt!

Solstrålen och jag njuter av miljön:)


Överallt i parken så finns det picknickbord för oss som har med egen mat:)

Jag var inte säker på om Solstrålen skulle vilja bada, men det var inga problem!
Han hoppade villigt i vattnet och svalkade av sig när tillfälle gavs:)

Förutom att han aldrig slutade dra i kopplet (mina händer är ganska ömma nu...)
så hade han som jag trodde väldigt svårt att koppla av. Det dröjde fem (!) timmar
innan jag kunde få honom att bara lägga sig ner... 

...och det var till och med så att han kunde lägga ner huvudet en kort stund...
innan något fångade hans uppmärksamhet igen och han for upp igen.

Men när syrran gick iväg en sväng så visade det sig att det han
egentligen ville var att ligga på bänken! Men det fick han
inte så länge...

Borta bra men hemma bäst!
Efter det att vi hade kommit hem dröjde det INTE
länge innan han hade somnat på en skön dyna!

Och att sedan kurra ihop sig brevid matte i sín egna soffa...
det var nog väldigt skönt för en trött Solstråle!

Sammanfattningsvis så blev dagen ganska mycket som väntat med min lilla sötnos:) Mycket slit i kopplet för matte och mycket intryck för en liten hund. Han fick inte hälsa på andra hundar eftersom han är så infektionskänslig (och andra hundar kan ju tyvärr bära på sjukdomar som ägarna inte är medvetna om) vilket var lite tråkigt eftersom han är så social. Men han hälsade på hästar, tittade på strutsar, kameler och antiloper, studerade berg-och dalbanor och charmade en del barn. Han var faktiskt lugnare runt de vilda djuren än vad jag trodde han skulle vara med tanke på att han är en jaktras. Det är tråkigt att han har sååå svårt att koppla av, men så är det. Det är bara att acceptera att han är lugnast hemma där han har sina favvoplatser och möjlighet att ligga i en soffa:) Det är ju inte alla hundar som är så coola som Alfahanen som kan lägga sig att sova varsomhelst:)))

Annie

4 kommentarer:

  1. Åh, vad mysigt det såg ut!! Vad bra att man får ha med hundar in! Förstår att han sov gott när ni kom hem efter alla de intrycken. Bilderna vid havet var fina.. men allra bäst gillade jag bilden där man ser hela honom där han står vid staketet och spanar!! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han står verkligen som en liten människa - det kan inte vara något fel på hans höfter i alla fall:) Du ska se honom när han vill upp i knäet - då sträcker han upp framtassarna som om han vore en liten människa som sträcker upp armarna. Och så gnäller han som en liten bebis...! En del av mig kan bli irriterad, men den andra delen smälter inombords...:)

      Radera
  2. En härlig dag! Förstår att han var trött när ni kom hem. Du också kanske!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag somnade gott för en gångs skull:)

      Radera

Jag och hundarna blir jätteglada om du lämnar en kommentar! Kram!