Vad kul att du har hittat hit till Våran Lilla Vrå! Jag som bloggar här är en tjej mitt i livet mitt i Sverige som delar mitt liv med den busiga beaglen Solstrålen och den lilla men tuffa chihuahua/tax/beagle-blandningen Kaxmörten. I regnbågslandet springer också min älskade beskyddare Tyson som tyvärr lämnade oss i maj 2019.
Jag är långtidssjukskriven och har haft det kämpigt i många år, men försöker nu finna någon form av lycka och glädje i livet igen med hjälp av bland annat mina älskade hundar, mina många handarbeten och mitt fanatiska sportintresse. Välkommen att dela vardagen med oss!

lördag 20 mars 2021

Lördagsaktivering

 Idag passade jag på att filma lite när vi tränade (även om hundarna blir lite distraherade av att jag har telefonen framför ansiktet)... 


Här tränar jag och Kaxmörten på 'spela död' vilket han är väldigt duktig på. Jag har precis börjat lära Solstrålen detta trick så han är inte alls lika säker på det. Men även den duktiga Kaxmörten kan bli distraherad och bestämma sig för att ge mig en puss istället😁😍.


Men så här 🠇 ska det se ut när det blir rätt utfört av Kaxmörten. Han kan dessutom fortsätta och 'rulla runt' helt om jag ber honom om det!


Solstrålen kan titta åt både höger och vänster men trots att han är väldigt lättlärd så har han ibland svårt att koncentrera sig när vi ska träna...


När jag ger kommandona så säger jag dem inte bara utan jag gör för det mesta tecken/rörelser också. När jag säger vänster/höger så vrider jag samtidigt på huvudet åt just det hållet. Jag inbillar mig att det är ännu lättare för dem att lära sig när det även finns ett kroppsspråk att tyda. Som jag har berättat i ett tidigare inlägg så kan Kaxmörten bara vrida på huvudet åt vänster (än så länge)... 


Kaxmörtens specialare är ju att GAAAPA, och då gör jag även en utstuderad gap-rörelse när jag säger ordet. Tyson kunde också det -väldigt onaturliga - tricket, men jag kan inte föreställa mig hur jag skulle lära Solstrålen det...😉 För honom är det enklare med rörelser/saker som han kanske ändå gör i vardagen så att säga.


NICKA kan båda hundarna, och även 'SLICKA SIG OM MUNNEN' fast det kommandot visar jag normalt sett med en egen munslickning istället för att säga orden. Men som synes funkade det bra i det här fallet också😁. Om ni hör lite gnissel i bakgrunden så är det Kaxmörten som sitter och väntar på sin tur, och ofta så gör han också tricken trots att min uppmärksamhet är riktad mot Solstrålen. 


När jag filmade detta såg jag inte om så var fallet men det skulle inte ALLS förvåna mig om Kaxmörten satt och nickade ikapp med kommandona som Solstrålen fick. De är ju båda stensäkra på att NICKA😊.

På senaste bokrean lyckades jag lägga beslag på boken 101 Hundtrick...


...så nu har jag lite idéer på flera saker vi kan öva på! Hundarna blir ju överlyckliga när jag tar fram klickern och lite godis och tycker det är jättekul att träna, och jag tycker det är så roligt att jobba på samarbetet oss emellan och se dem använda huvudet. Dessutom är det ju superbra aktivering; sötnosarna somnar alltid gott efter vi har haft en träningsstund💝.  

1 kommentar:

Jag och hundarna blir jätteglada om du lämnar en kommentar! Kram!