Vad kul att du har hittat hit till Våran Lilla Vrå! Jag som bloggar här är en tjej mitt i livet mitt i Sverige som delar mitt liv med den busiga beaglen Solstrålen och den lilla men tuffa chihuahua/tax/beagle-blandningen Kaxmörten. I regnbågslandet springer också min älskade beskyddare Tyson som tyvärr lämnade oss i maj 2019.
Jag är långtidssjukskriven och har haft det kämpigt i många år, men försöker nu finna någon form av lycka och glädje i livet igen med hjälp av bland annat mina älskade hundar, mina många handarbeten och mitt fanatiska sportintresse. Välkommen att dela vardagen med oss!

måndag 15 mars 2021

Med smak av barndomen

 

Idag blev det tortillapizza med makrill och ost till middag. 
Jag kom på den rätten när jag tänkte tillbaka på de varma mackor med makrill som vi brukade äta på båten när jag växte upp. Det var pappa som köpte ett smidigt litet smörgåsjärn på en av sina jobbresor utomlands, och med hjälp av det smörgåsjärnet blev det perfekta varma mackor lagade på gasolspisen i båten. Varför mamma och pappa började göra varma mackor med just makrill i tomatsås vet jag inte, men gott var det och det blev en klassiker i våran familj och en av favoriträtterna när vi var i båten. 

Så den uppdaterade versionen jag gör nuförtiden består av tortillabröd med ett tunt lager tomatpuré och sedan ett tunt lager makrill i tomatsås (typ en halv burk per bröd) och så ost ovanpå det. När de är färdiggräddade efter 10 minuter i 200 grader så får de svalna en stund och sedan viker jag tortillan dubbel och äter min makrillspizza och förflyttas till min fina barndom och våran underbara båt Ann-Cari som var en så stor del av barndomen💓.

2 kommentarer:

  1. Visst är varma mackor med makrill en av livets höjdpunkter? Mackjärnet köpte pappa på en mässa han var på. När de visade järnet på mässan gjorde de just varma mackor med makrill och det tyckte pappa var så gott så han köpte ett järn, tog med det hem och gjorde likadana mackor åt oss. Jag minns att jag satt i soffan i vardagsrummet i Älvsjö och provsmakade den första mackan, innan vi sen tog järnet till båten och det blev familjens klassiker! Och nu har jag järnet i husvagnen och njuter av mackorna där❤️

    SvaraRadera

Jag och hundarna blir jätteglada om du lämnar en kommentar! Kram!