Vad kul att du har hittat hit till Våran Lilla Vrå! Jag som bloggar här är en tjej mitt i livet mitt i Sverige som delar mitt liv med den busiga beaglen Solstrålen och den lilla men tuffa chihuahua/tax/beagle-blandningen Kaxmörten. I regnbågslandet springer också min älskade beskyddare Tyson som tyvärr lämnade oss i maj 2019.
Jag är långtidssjukskriven och har haft det kämpigt i många år, men försöker nu finna någon form av lycka och glädje i livet igen med hjälp av bland annat mina älskade hundar, mina många handarbeten och mitt fanatiska sportintresse. Välkommen att dela vardagen med oss!

söndag 10 februari 2019

Min väg framåt...

Det har varit mycket tankar, funderingar och oro i början på det här året. Mycket som jag oroar mig för inom den närmaste tiden och mycket som jag oroar mig för längre fram i livet.
En sak som det har lett till är att jag har bestämt mig för att försöka äta ännu mer hälsosamt och att genom maten göra vad jag kan för att hålla mig frisk i livet så länge som möjligt.
Utan barn och partner och med begränsad ekonomi så ser min framtid inte så ljus ut just nu, och för att i alla fall kunna njuta av det som ger mig glädje och tillfredsställelse - hundarna, sport och handarbete - så är jag beroende av en fungerande kropp och knopp.

Nu är det ju inte så att jag har ätit skräpmat hittills. I själva verket tror jag att jag äter relativt nyttigt relativt ofta. Godis i allmänhet (förutom lite knäck, kola och marängfudge runt julen) slutade jag med för flera år sedan, och likaså choklad. Jag äter inte heller chips och ostbågar mm, men jag kan ibland äta lite naturgodis. Jag gör min egen musli med mycket fröer och fibrer, och jag älskar frukt och grönsaker. Det stora problemet är att min ekonomi är för dålig för att ha råd att äta tillräckligt med frukt och grönsaker. På minuskontot när det gäller min diet så har jag aldrig varit riktigt förtjust i fisk och nötter har jag också varit dålig på att äta (vilket också till viss del beror på ekonomin). Baljväxter äter jag ibland - ÄLSKAR hummus - men inte tillräckligt.

Den sista tiden har jag läst på väldigt mycket om vad som är den bästa maten för mig att äta för att investera i min egen hälsosamma framtid, och nu börjar jag har en klarare idé om hur jag behöver justera min kost och vilken mat jag kan ta bort/undvika och vilken mat jag kan frossa i. Min förhoppning är då att jag kanske kan ta bort vissa saker jag har köpt tidigare och i stället försöka handla nyttigare alternativ. Ekonomin blir definitivt en utmaning, men jag måste försöka. Att investera i min framtid känns viktigare än någonsin för mig. Och med ett mål och med kunskap och motivation så kan jag nog förbättra en hel del trots en knaper ekonomi.

Så nu funderar jag på hur jag kan få in mera fisk, nötter, fröer, grönsaker, rotfrukter, frukt och baljväxter i mitt liv och fasa ut andra mera onyttiga saker. Eftersom jag är relativt kräsen när det gäller mat så kommer det bli lite klurigt, så jag har också funderat mycket på vad mer jag gillar och vad jag skulle ha råd med att äta som innehåller dessa ingredienser.. Jag har dessutom sökt mycket recept och matinspiration på nätet.

Just nu är det tomt i plånboken så det är mest funderingar och efterforskningar som sker, men idag bestämde jag mig för att använda frysta ärtor som jag hade i frysen och göra en grön ärtsoppa efter ett recept av UNDERBARA CLARA .


Jag är inte mycket för soppor, men jag gillar gröna ärtor och då får jag i mig av baljväxter. Receptet innehåller lite grädde men jag drog ner på mängden så det känns som om jag fick i mig mer nyttigheter än onyttigheter. Dessutom åt jag lite gravad lax vid sidan om. Jag måste verkligen hitta sätt att få i mig fet fisk 2 ggr i veckan och lax gillar jag faktiskt.

Våran mataffär har den här veckan haft ett super-erbjudande på äpplen men det var en väldigt tråkig variant som jag INTE gillar tyvärr. Jag vill bara ha äpplen som är krispiga, syrliga och saftiga, typ Granny smith eller Red Delicious eller Pink Lady.
Men så kom jag på att jag kunde ju torka äpplena i ugnen...eftersom jag älskar torkade äpplen och torkad frukt är definitivt på min shoppinglista framöver.


Så nu har jag torkat några kilo äpplen i ugnen i helgen. Jättegott, och jag får verkligen lägga band på mig så att jag inte äter upp allt på en gång. Ett kilo äpplen blir ju bara drygt 100 g torkade så det skulle gå fort. Men jag är väldigt nöjd att jag kunde ta vara på de billiga äpplena och göra något gott utav dem. Speciellt när torkade äpplen nästan verkar ha försvunnit från våra mataffärer..

Annie

1 kommentar:

  1. Lycka till <3 jag håller med dig om att hitta det som passar en själv. Jag har också alltid ätit nyttigt med undantag för festliga tillfällen. Med stor familj blir vissa saker för dyrt och med allergiska barn får det anpassas och man kan inte laga hur många olika rätter som helst i vardagen. Vi hade bestämt sedan tidigare att när de båda äldsta som inte gillat vegetarisk mat flyttade hemifrån skulle vi gå över till att äta mer vegetariskt. Målet från början var kött en gång i veckan men jag åt bara en gång i månaden under hösten och i år har jag bara ätit kött vid två tillfällen varav det ena i Köpenhamn i början av januari och pålägg vid ett tillfälle. Oj, nu kom jag ju in på hur jag förändrat min kost när jag började med att hitta sin egen väg så jag vill förtydliga att jag INTE menar att det som passar mig kanske passar dig också. Det är som sagt viktigt att finna sin egen väg. Vi äter mycket baljväxter och olika sorters tillagad kål. Finns så många olika smaker som man missat när vi ätit mer traditionella kötträtter. Svamprätter älskar jag. Min lilla lyx har blivit chiapudding med frö, nötter och torkad frukt. Jag försöker handla när det finns billiga frön. Det är lättare att laga nyttig mat nu när det inte är lika många viljor som bor här. Sonen har visserligen flyttat hem tillfälldigt igen men vi har inte ändrat tillbaka kosten för hans skull eftersom han faktiskt hade flyttat hemifrån. Han får nu äta det som bjuds men oftast fixar han istället sin egen mat. Dock ska jag enligt min blodgrupp inte äta helt vegetariskt men tänker att på stenåldern hade man inte alltid tillgång till kött så jag äter det som sagt emellanåt men har en bas på annat.

    SvaraRadera

Jag och hundarna blir jätteglada om du lämnar en kommentar! Kram!