Vad kul att du har hittat hit till Våran Lilla Vrå! Jag som bloggar här är en tjej mitt i livet mitt i Sverige som delar mitt liv med den busiga beaglen Solstrålen och den lilla men tuffa chihuahua/tax/beagle-blandningen Kaxmörten. I regnbågslandet springer också min älskade beskyddare Tyson som tyvärr lämnade oss i maj 2019.
Jag är långtidssjukskriven och har haft det kämpigt i många år, men försöker nu finna någon form av lycka och glädje i livet igen med hjälp av bland annat mina älskade hundar, mina många handarbeten och mitt fanatiska sportintresse. Välkommen att dela vardagen med oss!

söndag 3 februari 2019

Min Frida's Flower resa del 6

Alltså, ni anar inte hur jobbigt det är för mig att försöka hålla mig till ett (eller några få) handarbetsprojekt! Trots att det är ett antal OLIKA delar i denna filt, vilket borde innebära att jag inte hinner tappa inspirationen, så är det precis det som händer. Som vanligt. 
Men nu har jag ju bestämt mig för att försöka göra klar denna filt, och dessutom visa framstegen här, så det är bara att kämpa på!

I ett försök att hitta lite inspiration och mera virklust så bestämde jag mig för att lägga ut alla delarna som jag har gjort klart efter mönstret och se hur det såg ut... 


När man ser dem så här tillsammans så syns det ju hur långt jag har kommit på bara några veckor! Dock räknar jag ju med att virka lite fler hexagoner eftersom jag vill göra filten lite större; som den är nu kommer den vara för liten för min smak. Men jag kan snart börja virka ihop mittendelarna i alla fall!

På tal om mittendelarna så ser ni kanske ett hål runt hexagonen i mitten, och där ska sex stycken hexagoner från del 6 sitta, nämligen Ring of Roses. Så idag har jag varit duktig och virkat på de delarna.


Jag har ju virkat de inre blommorna tidigare, och enligt mönstret skulle det sys 12 gula knutar i mitten av blomman. De knutarna är dock ganska svåra att få fina (har testat liknande när jag broderade korsstygn) men jag försökte i alla fall brodera några stycken. 
Men de blev inte bra så jag repade upp och bestämde mig för att bara sy enkla gula stygn i stället.
Huvudsaken är ju - enligt mig i alla fall - att man får de gula detaljerna i mitten och det fick jag.


Sedan virkade jag dit de tvåfärgade bladen som är väldigt häftiga men som också var lite trixiga att få till. Bara blomman och bladen såg lite osymmetriska ut tillsammans, men jag förstod att hexagonen skulle få en bättre form när alla varven var färdigvirkade.


Så här ser den första hexagonen ut innan de två svarta varven ska virkas, och jag är väldigt nöjd med den. Nu ska jag bara virka det gula och vita varvet på de andra 5 hexagonerna innan jag virkar alla de sista svarta varven i dagsljus. Sedan kan jag fylla hålen i mitten på filten!

Annie

1 kommentar:

Jag och hundarna blir jätteglada om du lämnar en kommentar! Kram!