Vad kul att du har hittat hit till Våran Lilla Vrå! Jag som bloggar här är en tjej mitt i livet mitt i Sverige som delar mitt liv med den busiga beaglen Solstrålen och den lilla men tuffa chihuahua/tax/beagle-blandningen Kaxmörten. I regnbågslandet springer också min älskade beskyddare Tyson som tyvärr lämnade oss i maj 2019.
Jag är långtidssjukskriven och har haft det kämpigt i många år, men försöker nu finna någon form av lycka och glädje i livet igen med hjälp av bland annat mina älskade hundar, mina många handarbeten och mitt fanatiska sportintresse. Välkommen att dela vardagen med oss!

tisdag 29 januari 2019

Min Frida's Flowers resa del 5

Just nu får jag verkligen kämpa mentalt med detta projekt. Det känns ganska segt att virka samma sak om och igen (jag vet att det 'bara' är 4-6 gånger men för mig känns det som mycket mer, haha), men jag vet ju att det blir en jättefin filt i slutändan så jag försöker verkligen kämpa på. 

Förra gången jag visade bilder så höll jag på med del 4 som heter Rosa


Även den här delen har ett tidigt varv svart som virkas på baksidan efter de blåa varven.


Sedan blev det återigen ett brunt och gult varv innan man virkar den yttre kanten med svart garn.


Och här är alla 4 delarna av Rosa.


 Sedan började jag på del 6, Ring of Roses, som man ska virka 6 stycken av.


Jag har virkat 4 inre blommor, men sedan ska det broderas gula detaljer innan man virkar vidare och det kände jag inte för så då hakade virklusten upp sig...


Istället var jag sugen på att testa att virka den mest avancerade hexagonen som bland annat sitter i mitten på filten. Det är den sista mönsterdelen på filten och heter Frida's Bouquet. Den var riktigt rolig och annorlunda att virka och det blev lite klurande för att få till det.

Först virkade man en enkel liten blomma.


Sedan blev det 6 blå spindelben på baksidan av blomman.


Sedan ett varv grönt för att få till bladformer.


Ser lite annorlunda ut på baksidan.


Sedan ett varv rosa mellan bladen.


Sedan rött och orange.


Och baksidan...


Sedan ett spännande varv gult som virkas i toppen på bladen och det yttre vita varvet som finns med på alla de olika blommorna i filten.


Fortfarande så är hexagonen virkad i flera lager på baksidan och hänger inte ihop som en enhet.


Dock såg den väldigt häftig ut på framsidan när man plattade ut den.


När man sedan virkar de två sista svarta varven så virkar man även ihop alla lager i blomman.


Den blev riktigt häftig. Det är verkligen kul och utmanande att virka i flera lager. Dock kommer det ta en liten stund att virka 4 likadana till. Jag behöver nämligen 5 stycken av Frida's Bouquet.


Jag har i alla fall virkat mer än hälften av alla delarna och det är väl ganska bra med tanke på att jag började den 13 januari😊. Dock är ju de här delarna på slutet lite mer tidskrävande och avancerade så virkningen går lite långsammare nu än i början...

Annie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag och hundarna blir jätteglada om du lämnar en kommentar! Kram!