Vad kul att du har hittat hit till Våran Lilla Vrå! Jag som bloggar här är en tjej mitt i livet mitt i Sverige som delar mitt liv med den busiga beaglen Solstrålen och den lilla men tuffa chihuahua/tax/beagle-blandningen Kaxmörten. I regnbågslandet springer också min älskade beskyddare Tyson som tyvärr lämnade oss i maj 2019.
Jag är långtidssjukskriven och har haft det kämpigt i många år, men försöker nu finna någon form av lycka och glädje i livet igen med hjälp av bland annat mina älskade hundar, mina många handarbeten och mitt fanatiska sportintresse. Välkommen att dela vardagen med oss!

lördag 25 september 2021

Att se världen med nya ögon

 Idag var jag och hämtade mina nya glasögon!!! Jag fick ett text på morgonen om att de var redo för upphämtning (nästan en vecka innan jag hade väntat mig) så jag fick åka in till stan med Linnea för att hämta upp dem. Jag hade planerat mycket handarbete i helgen, så jag var inte säker på om jag skulle kunna använda de nya glasögonen på en gång. Det blir ju alltid en omställningsperiod när man börjar med nya glasögon, och jag hade liksom ingen aning om det skulle bli lättare eller svårare när glasögonen dessutom är progressiva...? 

Men när jag hämtade ut dem och assistenten skulle fixa det sista så kändes glasögonen väldigt bra. Mina gamla har känts så fruktansvärt dåliga den senaste tiden så jag var verkligen desperat. Dock var det ju mycket enklare när jag stod stilla i en affär, och mycket värre när jag skulle gå omkring bland människor😉. Mina stackars ögon och hjärna har fått jobba järnet idag, och så fort jag går omkring så känner jag mig lite lätt illamående om jag rör ögonen upp och ner. Däremot har det fungerat väldigt bra att sitta i soffan och titta på tv och handarbeta, och det känns som om glasögonen fungerar utmärkt på långt håll och på nära håll. Det är bara den där brytningspunkten mellan långt bort och nära som är väldigt gungig och illamåendeframkallande😁. Kvinnan som hjälpte mig på Specsavers sade att det brukade ta 4 veckor för henne att vänja sig med progressiva glasögon, men jag har förhoppningar om att det kommer att gå mycket fortare för mig. Och själva glasögonen är ganska lika de jag hade tidigare vilket känns bekvämt. Man behöver inte haja till varje gång man ser sig själv i spegeln....

Summan av kardemumman: jag är mycket nöjd och har i alla fall stora förhoppningar på mitt seende den närmaste tiden.

1 kommentar:

  1. Hoppas att du vänjer dig vid dem snart, det låter ju hoppfullt!

    SvaraRadera

Jag och hundarna blir jätteglada om du lämnar en kommentar! Kram!