Vad kul att du har hittat hit till Våran Lilla Vrå! Jag som bloggar här är en tjej mitt i livet mitt i Sverige som delar mitt liv med den busiga beaglen Solstrålen och den lilla men tuffa chihuahua/tax/beagle-blandningen Kaxmörten. I regnbågslandet springer också min älskade beskyddare Tyson som tyvärr lämnade oss i maj 2019.
Jag är långtidssjukskriven och har haft det kämpigt i många år, men försöker nu finna någon form av lycka och glädje i livet igen med hjälp av bland annat mina älskade hundar, mina många handarbeten och mitt fanatiska sportintresse. Välkommen att dela vardagen med oss!

tisdag 21 augusti 2018

Äppelgott!

Jag har haft turen att få lite äpplen av bästa T och mamma och häromdagen gjorde jag en sådan himla god äppelsmulpaj som blev PRECIS som jag vill ha den; mjuka, kaneliga äpplen och riktig knäckig och god yta. Jag kombinerade lite olika recept så jag tänkte skriva ner hur jag gjorde för jag vill absolut kunna göra den igen, även om jag höftade lite...

Äppelsmulpaj

Skala och klyfta tillräckligt med äpplen för att ordentligt täcka botten på en ugnsform typ 20x30cm. Jag vill ha ganska mycket äpplen för att öka upp 'nyttighets'faktorn😀. Pudra rikligt med kanel över äpplena så att alla bitarna är täckta och strö över 1 dryg msk socker. Ringla över lite ljus sirap och blanda sedan ordentligt så att alla äppelbitarna har fått lite fukt av sirapen och kanelsmak.

Blanda i en skål 2 dl mjöl och 2 dl extra fiberrikt havregryn och tillsätt 1 1/2 dl socker. Lägg i 125g margarin och finfördela i mjölblandningen (lättast med hjälp av en hand) så att det blir små klumpar smuldeg. Strö smulorna över äpplena i formen och jämna ut. Ringla över ytterligare lite ljus sirap och grädda i ugnen i 200 grader c:a 30 minuter tills smulorna börjar få fin färg.
Låt svalna lite grann och njut!!!

Nu borde jag lägga upp en bild på lite smulpaj men den bruna högen skulle inte göra den rättvisa. Jag kan bara säga att det var den godaste smulpaj jag någonsin har ätit!

Annie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag och hundarna blir jätteglada om du lämnar en kommentar! Kram!