Vad kul att du har hittat hit till Våran Lilla Vrå! Jag som bloggar här är en tjej mitt i livet mitt i Sverige som delar mitt liv med den busiga beaglen Solstrålen och den lilla men tuffa chihuahua/tax/beagle-blandningen Kaxmörten. I regnbågslandet springer också min älskade beskyddare Tyson som tyvärr lämnade oss i maj 2019.
Jag är långtidssjukskriven och har haft det kämpigt i många år, men försöker nu finna någon form av lycka och glädje i livet igen med hjälp av bland annat mina älskade hundar, mina många handarbeten och mitt fanatiska sportintresse. Välkommen att dela vardagen med oss!

söndag 22 oktober 2017

Life's what happens when you're busy making other plans...

En del dagar blir verkligen inte som man har planerat.
Igår hade jag en jättelugn dag med mycket virkning och jag var riktigt nöjd med hur mycket julklappspyssel jag hann med😊!
Tanken var således att det skulle se likadant ut idag, bortsett från att jag bara skulle ägna en liten stund åt att skriva klart ett inlägg till julbloggen (som har avstannat de senaste veckorna pga allt som har hänt nyligen).

Dagen började i alla fall som planerat med en tur till hundgården med hundarna och en av deras kompisar. Där blev det lite sökövningar och lite lek så vi var alla nöjda när vi gick hem. Sen åt vi lite frukost och jag satte mig med datorn för att skriva klart och publicera mitt julbloggsinlägg. Allt flöt på bra tills jag fick syn på en bild som jag tänkte att jag skulle prova att lägga in i headern på julbloggen. Det blev dock inte bra, men när jag skulle ångra det så visade det sig att jag av misstag hade lagt in bilden permanent. Sedan blev det en massa strul, och ett långt samtal med min datorkompetenta syster, och innan jag visste ordet av hade minst en timme gått åt som jag egentligen skulle ha ägnat åt min virkning...! Till SLUT lyckades jag rätta till problemet och jag kunde äntligen ta fram virkningen, klockan 4 på eftermiddagen!

Spola framåt en dryg timme på eftermiddagen då jag gick ut för att hämta bubbelplast som min svåger droppade av. Jag tog med mig Solstrålen ut för att han skulle få kissa, och när vi kom in igen så rök plötsligt Kaxmörten och Solstrålen ihop över några tuggben som de hade tuggat på tidigare. Det händer relativt ofta att de ryker ihop och för det mesta blir det inga allvarliga konsekvenser, men så var det tyvärr inte den här gången. Kaxmörten - som bara blir surare och surare ju äldre han blir - bet Solstrålen ordentligt i nosen och munnen, och jag såg hur de satt ihop och hur Solstrålen skrek för att det gjorde ont och han inte kom loss. Jag gjorde mitt bästa för att få isär dem och till slut gick det, men då hade jag hunnit få mig en skråma själv också...!

Solstrålens nos blödde en hel del, och jag var tvungen att stänga in Kaxmörten i sovrummet för att kunna ta hand om Solstrålen ordentligt. Det är ju svårt att se skadan på en gång för att det blöder så mycket - fast jag visste ju redan att det var ett hål i läppen - så jag tog in honom i duschen för att försöka spola bort blodet. Det tyckte han ju förstås inte var någon höjdare, men det är ju viktigt att såren även bli renare så jag gjorde mitt bästa för att göra nosen och munnen ren. Vid det laget var han och jag ganska blöta, så då tänkte jag att det var lika bra att tvätta honom ordentligt också. Kanske hundschampot kunde hjälpa till att skölja bort smuts och bakterier på både honom och mig...

En sårig nos och tilltygad hand...

Så nu är Solstrålens päls ren i alla fall, men han har flera sår på nosen och ett stort hål på insidan av läppen. Han har inte ont, men jag vet ju vilken skada hundtänder kan orsaka, så jag är orolig för att jag kommer att behöva ta honom till veterinären till slut. Dock fick jag lite hundmediciner av Bästa T, och bland dem fanns det lite medicin mot infektioner så jag har gett och kommer att fortsätta ge honom små doser och hoppas att det kommer att hjälpa och han kanske med den och tillsyn och rengöring inte kommer att behöva dyr veterinärstillsyn...! Själv kommer jag att få ett tjusigt blåmärke på handen men det verkar inte som om det har gått hål på huden så jag borde klara mig med alsolsprit...

Däremot är jag inte så glad på Kaxmörten just nu. Det är illa nog att Solstrålen själv har så många medfödda hälsoproblem och har behövt sjukvård många gånger på grund av det. Jag behöver verkligen inte att Kaxmörten dessutom biter honom!!! Så frustrerande!

Men nu är det bara att hålla tummarna att Solstrålen återhämtar sig väl hemma. Just nu ligger alla hundarna och sover efter allt drama och själv ska jag koka lite risgrynsgröt och titta på en julfilm och försöka koppla av och virka lite mera. Jag hade liksom tänkt att jag skulle hinna virka mer än bara någon timme idag...!!!

Annie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag och hundarna blir jätteglada om du lämnar en kommentar! Kram!