Vad kul att du har hittat hit till Våran Lilla Vrå! Jag som bloggar här är en tjej mitt i livet mitt i Sverige som delar mitt liv med den busiga beaglen Solstrålen och den lilla men tuffa chihuahua/tax/beagle-blandningen Kaxmörten. I regnbågslandet springer också min älskade beskyddare Tyson som tyvärr lämnade oss i maj 2019.
Jag är långtidssjukskriven och har haft det kämpigt i många år, men försöker nu finna någon form av lycka och glädje i livet igen med hjälp av bland annat mina älskade hundar, mina många handarbeten och mitt fanatiska sportintresse. Välkommen att dela vardagen med oss!

tisdag 12 augusti 2014

Jag blir sååå less...!

Många gånger har jag varit väldigt less och irriterad på vissa människors attityd mot hundar och hundägare. Det är helt ok att spilla sin galla över oss hundägare och våra 'äckliga djur', men inte klagar man lika högljutt på människor som är otrevliga och ovårdade och högljudda, 'för de är ju människor!'

Jag är inte den enda som känner den här frustrationen och ilskan över attityden man möts av som hundägare. I bloggen http://melodyshihtzu.blogspot.se/  skriver ägaren till den förtjusande shih tzun Melody om attityden de stötte på i en stad här i Sverige (se inlägget från den trevliga bloggen här ):

"Dags för en sen lunch konstaterade vi och började gå runt och läsa på restaurangernas lunchmenyer.
Vi hittade ganska snabbt en restaurang där det fanns mycket gott att välja på och en stor uteservering.
Inte fanns det mycket folk där heller, så det såg lovande ut.
Vi gick runt för att komma till ingången och där fanns skylten som talade om för oss att vi inte var välkomna! Ja, i varje fall inte med hund!
Vi gick vidare och hittade en ny restaurang med uteserveringen en bit ifrån huset, väldigt luftigt och ingen skylt om hundförbud.
Få bord var upptagna och menyn såg helt OK ut,helstekt fläskfile med potatisgratäng och rödvinssås.
En av personalen kom raskt emot oss och jag frågade för säkerhetsskull om det gick bra att vi satt där och åt med hundarna. Inte för mig, men gästerna tycker inte det är trevligt med hundar i närheten när de äter, fick jag till svar.
Där stod jag med två små nybadade och nyborstade hundar, som inte ens skulle ha märkts om de hade fått följa med in och suttit under bordet. Vi hade kunnat sitta i ett hörn där grannborden var tomma!
Luften gick ur mig! Jag sa ingenting, stod bara kvar och tittade på honom och på de få gäster som
satt utspridda på uteserveringen. Han upprepade att han själv brydde sig inte, men gästerna tycker inte det är trevligt att äta bredvid hundar.
Jag vet inte vad som hände med mig, men jag stod där som fastnaglad och orkade inte gå vidare. Kanske trodde han att jag var en jäkligt envis människa som inte tog mina hundar och gick, men det handlade inte om det, utan jag blev bara så trött! Till slut sa han att de hade ett bord vid gången utanför entrén och vi skulle ju kunna få sitta där och äta.
Det var inget fel på maten, men nog önskade jag att jag hade talat om för honom att det finns många saker som jag inte tycker är trevligt när jag är ute och äter men det är aldrig någon som tar hänsyn till. Jag tycker inte det är trevligt när folk röker på uteserveringar, jag tycker inte det är trevligt när folk sitter svettiga och halvnakna, jag tycker inte det är trevligt när berusade människor sitter bredvid mig och skränar och jag tycker absolut inte det är trevligt när serveringspersonalen torkar borden med en skitig trasa eller det är fågelskit överallt för att bordsgrannen sitter och matar fåglarna med brödbitar!
Men ingen bryr sig väl om vad lilla jag tycker?
Så hur sjutton kan det komma sig att en del restaurangägare värnar så, om just de gäster som tycker att hundar är otrevligt sällskap? Det går ju faktiskt att dra ett par av hörnborden åt sidan och säga att där är det ok att sitta med hund! Är det så att restaurangbranschen går så bra, att den har råd att säga nej till alla oss hundägare som vill ha en bit mat?
För att knyta an till mitt inlägg igår, så var det i alla fall inte någon som motiverade dagens hundförbud med ordet allergi!
Nu får det bli matlagning i mitt eget kök ett bra tag framöver och mina hundar, ska ta mig sjutton,
få sitta på varsin stol bredvid mig, för de är betydligt trevligare sällskap än många människor som
sitter på de där uteserveringarna och röker och luktar svett!"


Det är så jäkla trist att det ska behöva vara så här. Visst förstår jag om folk är allergiska, men nån måtta får det vara! Det finns faktiskt värre saker än hundar här i världen, och man kan ju också fråga sig hur människor överhuvudtaget överlever i de länder där hundar får vara med sina ägare överallt och ofta till och med går lösa..!

Det här blev ett långt inlägg, men som hundägare till tre ljuvliga hundar så blir jag så upprörd över sånt här!

Ha det bra,
 
Annie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag och hundarna blir jätteglada om du lämnar en kommentar! Kram!