Vad kul att du har hittat hit till Våran Lilla Vrå! Jag som bloggar här är en tjej mitt i livet mitt i Sverige som delar mitt liv med den busiga beaglen Solstrålen och den lilla men tuffa chihuahua/tax/beagle-blandningen Kaxmörten. I regnbågslandet springer också min älskade beskyddare Tyson som tyvärr lämnade oss i maj 2019.
Jag är långtidssjukskriven och har haft det kämpigt i många år, men försöker nu finna någon form av lycka och glädje i livet igen med hjälp av bland annat mina älskade hundar, mina många handarbeten och mitt fanatiska sportintresse. Välkommen att dela vardagen med oss!

söndag 20 juli 2014

Say Cheese!

Att blomkål och ost kan bli så gott!
Till middag idag lagade jag en av mina favoriträtter. På svenska så skulle man väl kalla den Blomkål med ostsås, men i England heter den Cauliflower Cheese. Där är det en vanlig rätt och det var också där jag fick lära mig att laga den.

Mitt första år i England jobbade jag som Au Pair i en trevlig Svensk-Engelsk familj. Som deras au pair tog jag hand om barnen medan föräldrarna jobbade, städade deras hem, strök deras tvätt och lagade också mat till familjen ibland när mamman kom hem sent. Jag var 19 år och det var en mycket lärorik period för mig på många sätt. Bland annat blev jag introducerad till många olika matkulturer och smaker som jag aldrig hade stött på tidigare. Jag fick lära mig att gilla vitlök och att äta kryddstark mat, och jag fick också lära mig att laga en massa olika nya maträtter. Cauliflower Cheese var en av dem, och det blev en favoriträtt som jag fortfarande lagar några årtionden senare. Varje sommar/höst när blomkålen, broccolin och purjolöken säljs billigt i affärerna så brukar det bli den här rätten till middag. Den är också lätt att variera, beroende på vilka grönsaker man använder och vilken ost man har i ostsåsen. 

På det hela taget så har jag blivit väldigt präglad av den mat som jag åt, lagade och köpte under åren i England. Jag tror faktiskt att det är en av de saker som har förändrats mest hos mig under min tid utomlands. Numera föredrar jag för det mesta sydeuropeisk och asiatisk mat framför svensk mat, och jag äter mycket sällan den typ av mat som jag åt under min uppväxt. Fascinerande hur mycket en människa kan förändras under sin livstid...

2 kommentarer:

  1. Hej Annie! Kul med din koppling tillbaka till åren i England! När jag tänker tillbaka så känns det otroligt länge sedan men det beror nog bland annat på att det hänt så otroligt mycket även i mitt liv!
    Cheesecake låter väldigt gott tycker jag! Krama alla fyrbenta vänner och slå armarna om dig själv från mig!
    pappa

    SvaraRadera
  2. Trevligt att du tycker om blomkål men jag får mest rysningar när jag tänker på den:) så olika kan det vara...

    SvaraRadera

Jag och hundarna blir jätteglada om du lämnar en kommentar! Kram!