Vad kul att du har hittat hit till Våran Lilla Vrå! Jag som bloggar här är en tjej mitt i livet mitt i Sverige som delar mitt liv med den busiga beaglen Solstrålen och den lilla men tuffa chihuahua/tax/beagle-blandningen Kaxmörten. I regnbågslandet springer också min älskade beskyddare Tyson som tyvärr lämnade oss i maj 2019.
Jag är långtidssjukskriven och har haft det kämpigt i många år, men försöker nu finna någon form av lycka och glädje i livet igen med hjälp av bland annat mina älskade hundar, mina många handarbeten och mitt fanatiska sportintresse. Välkommen att dela vardagen med oss!

måndag 7 juli 2014

Mitt födelsedagstal till min bästa vän!

Nybadad ett-åring!

Älskade hund, om du bara visste hur mycket matte älskar dig...!
Vi har varit tillsammans de senaste 8 åren, och den tiden har gått alldeles för fort. Kommer du ihåg när du kom till mig..? Du var ett år gammal och full av energi och bus, OCH du kunde inte vara ensam hemma. När matte skulle jobba fick vi gå upp okristligt tidigt så att vi kunde cykla över till ditt gamla hem hos mattes syrra så att du inte skulle vara ensam. Vi fick hålla på och träna i ett halvår innan du kände dig redo att vara helt själv en stund... Matte måste erkänna att det var en ganska jobbig tid.

Ganska snart förstod matte att du var en väldigt smart krabat, så vi fick skaffa lite leksaker till dig som du älskade att hålla på med. Att få ut godis ur en flaska har alltid varit din specialitet, och matte kunde titta på dig i timmar när du höll på och klurade ut hur man skulle få tag på godisbitarna... Och hade matte inte tid att kasta bollar till dig så kastade du iväg dem själv...Höjdpunkten för dig var nog när matte lärde sig vad klickerträning var för något, eller hur min älskling? Helt plötsligt började du få massor med gott godis, och det enda du behövde göra var att sitta, eller ligga, eller slicka dig runt munnen, eller räcka vacker tass... Och varje gång du gjorde något blev matte jätteglad! Allra stoltast var matte när du lärde dig att stänga lådor och skåpdörrrar och att plocka upp dina leksaker. Sedan var det ju en del konstiga saker som matte ville att du skulle göra, som att dra i mattes ärmar, eller dra i hennes tofflor, eller trampa på en pappersbit, men du gjorde allt som matte bad dig om utan att klaga:)

När jag mår dåligt finns du alltid där för mig. Du har skyddat mig från människor som skrämmer mig, och du har talat om när något inte står rätt till. När vi är ute och går så litar jag helt på dig; jag vet att du talar om för mig om det är något eller någon som är farlig. Du är den första levande varelse som har funnits där för mig i vått och torrt, och det kommer jag aldrig att glömma... När jag är orolig eller ledsen så älskar jag att krama och gosa med dig- då känner jag mig lugn igen... Och matte har aldrig känt sig riktigt ensam sedan du kom in i hennes liv...

Nu har åren gått och du fyller nio år idag. Jag tittar på dig och jag ser att nosen är grå, ögonfransarna är grå, och till och med tassarna är grå. Men du är fortfarande samma underbara hund som jag har älskat i 8 år. Din klokhet som ökar för varje dag som går, din värdighet, din tillgivenhet, dina bruna ögon som smälter mitt hjärta varje gång du ser på mig... Din pålitlighet, dina lekstunder i hundgården... Jag älskar allt!

Det är en ära att dela mitt liv med dig och du har varit min stöttepelare genom livet de senaste åtta åren. Jag kan inte föreställa mig mitt liv utan dig, och du ska veta att jag kommer att älska dig för evigt! Lev länge, länge, för du är min bästa vän och jag behöver dig så mycket, så mycket!

Om du bara visste hur mycket jag älskar dig...!

Att koppla av på balkongen är det bästa min älskling vet!

Från Stolt Matte Annie

3 kommentarer:

  1. En tår trillar på min kind - hunden är människans bäste vän! Det framgår med all tydlighet av din hyllning till din kära vän!
    pappa

    SvaraRadera
  2. Ja han är mycket speciell, Alfa! Kramar i massor till 9-åringen!
    T med hela familjen hälsar så gott!

    SvaraRadera
  3. Å så grinar jag igen då... Kramar!!

    SvaraRadera

Jag och hundarna blir jätteglada om du lämnar en kommentar! Kram!