Vad kul att du har hittat hit till Våran Lilla Vrå! Jag som bloggar här är en tjej mitt i livet mitt i Sverige som delar mitt liv med den busiga beaglen Solstrålen och den lilla men tuffa chihuahua/tax/beagle-blandningen Kaxmörten. I regnbågslandet springer också min älskade beskyddare Tyson som tyvärr lämnade oss i maj 2019.
Jag är långtidssjukskriven och har haft det kämpigt i många år, men försöker nu finna någon form av lycka och glädje i livet igen med hjälp av bland annat mina älskade hundar, mina många handarbeten och mitt fanatiska sportintresse. Välkommen att dela vardagen med oss!

söndag 25 januari 2015

Kladdkaka på burk!


Idag var jag bortbjuden på fika, och jag gjorde i ordning och tog med mig en KLADDKAKA PÅ BURK som present.
Receptet kommer från boken Monikas Jul av Monika Ahlberg:

INGREDIENSER
3 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
5 msk kakao
1,5 dl vetemjöl
Ev 100 g smör + 2 ägg

1. Lägg alla ingreienser, utom smör och ägg, i en vacker burk. Knyt fast ett band och en etikett med texten: "Kladdkaka på burk, tillsätt 100 g smält smör och 2 ägg. Grädda i 175 grader varm ugn i 30-35 minuter."

2. Eller smält smöret och blanda ner äggen och övriga ingredienser och baka direkt.

Burken jag använde var inte så vacker från början - en Dormio pastasås-burk tror jag - men med lite hemmagjorda dekorationer så fick den duga. Det är i alla fall en perfekt present för mig att göra i ordning i all hast eftersom jag för det mesta brukar ha allt hemma redan:)

Annie

4 kommentarer:

  1. Det där receptet snor jag kanske av dig:)

    SvaraRadera
  2. Ja det var ju inte alltför komplicerat om man säger så...Jag funderade lite på att det inte innehöll något bakpulver alls, men du får väl rapportera hur den blev utan bakpulver. Leilas kladdkaka har ju lite bakpulver däremot.

    SvaraRadera
  3. Burken blev jättefin och vilken trevlig present att ge bort!

    SvaraRadera
  4. Tack! Ja jag hoppas att den kommer att avnjutas med nöje:)

    SvaraRadera

Jag och hundarna blir jätteglada om du lämnar en kommentar! Kram!