Vad kul att du har hittat hit till Våran Lilla Vrå! Jag som bloggar här är en tjej mitt i livet mitt i Sverige som delar mitt liv med den busiga beaglen Solstrålen och den lilla men tuffa chihuahua/tax/beagle-blandningen Kaxmörten. I regnbågslandet springer också min älskade beskyddare Tyson som tyvärr lämnade oss i maj 2019.
Jag är långtidssjukskriven och har haft det kämpigt i många år, men försöker nu finna någon form av lycka och glädje i livet igen med hjälp av bland annat mina älskade hundar, mina många handarbeten och mitt fanatiska sportintresse. Välkommen att dela vardagen med oss!

måndag 1 februari 2021

En söndag med handarbeten, hundar och sport

Jag gick upp extra tidigt vid 8-tiden på morgonen eftersom Vinterstudion började 09.15 och vi gick en uppfriskande (kortare) morgonpromenad i -15 graders kyla🥶🥶🥶. Jag hann även iväg en snabbis till affären tvärs över gatan och köpa lite nudlar till middagen innan Vinterstudion började. 

Hundarna fick varsitt tuggben och jag satte mig till rätta i soffan med dagens första handarbete som var ett par tjocka sockor som jag faktiskt började med igår kväll. Dock fick jag repa upp hälen under kvällen eftersom jag glömde att göra en förstärkning på hälen, så nu på morgonen såg jag till att hälen blev stickad som jag tänkt mig. Sockmodellen Tilja kommer från boken Trettiofem sockor av Maja Karlsson.


Jag kände mig väldigt trött på grund av den tidiga morgonen så då var det skönt att börja dagen med att sticka en enklare socka i tjockare melerat garn.


Som vanligt ville Kaxmörten ligga nära i soffan mitt i mitt handarbete.

Efter ett tag blev jag sugen på att brodera. Jag har ju under den senaste tiden haft lite problem att brodera på grund av mina glasögon som börjar bli dåliga vilket har varit frustrerande. Igår kom jag dock att tänka på några motiv av The Prairie Schooler (amerikanskt märke) som jag har haft ett tag och som har väldigt tydliga och lättlästa mönster som också är väldigt lättbroderade med få färger. Så jag grävde fram de mönstren och idag fortsatte jag att brodera på ett av deras julmotiv.


Hundarna ville båda ligga nära mig - men inte varandra😉 - i soffan en stund.


Men det dröjde inte länge förrän jag blev extra trött av att koncentrera mig på mönstret och broderiet och var tvungen att ta en liten tupplur i soffan mitt på dagen.

Efter vilostunden fortsatte jag att brodera och när det var dags för VM-finalen i handboll hade jag kommit så här långt vilket jag är nöjd med.


Men när handbollen började var jag väldigt nervös och kunde inte fokusera på ett broderi...


...så jag bestämde mig för att börja sticka på en ny vante. Jag sprang iväg för att kolla mitt garnförråd och hittade ett fint grönt nystan som tillsammans med vitt skulle passa för en vante. Sedan lade jag upp resåren till VANTEN KRÅKKLÖVER. Att sticka en enkel resår när man är jättenervös passar bra. Samtidigt är det skönt att ha något i händerna som kan lugna ner en lite grann.


Tyvärr förlorade Sverige VM-finalen efter en väl genomförd match och vid det laget hade jag börjat mönsterstickningen på vanten.


Sedan gjorde jag lite nudlar till middag och tittade på Washington Capitals senaste match och till slut var huvuddelen av vanten klar.


Nu har jag tummen kvar att sticka, och jag är nöjd med färgkombinationen på vanten.


Det var dagens handarbeten. Få se vad det blir i morgon...😉

1 kommentar:

Jag och hundarna blir jätteglada om du lämnar en kommentar! Kram!