Vad kul att du har hittat hit till Våran Lilla Vrå! Jag som bloggar här är en tjej mitt i livet mitt i Sverige som delar mitt liv med den busiga beaglen Solstrålen och den lilla men tuffa chihuahua/tax/beagle-blandningen Kaxmörten. I regnbågslandet springer också min älskade beskyddare Tyson som tyvärr lämnade oss i maj 2019.
Jag är långtidssjukskriven och har haft det kämpigt i många år, men försöker nu finna någon form av lycka och glädje i livet igen med hjälp av bland annat mina älskade hundar, mina många handarbeten och mitt fanatiska sportintresse. Välkommen att dela vardagen med oss!

lördag 21 augusti 2021

Just nu...

Idag så skriver jag ett inlägg nu på eftermiddagen när jag inte är trött så att det verkligen blir av. Igår kväll var jag nämligen så trött när jag satte mig vid datorn att jag somnade till och omöjligt kunde formulera mig i text. Kanske berodde det på hormoner (?) eftersom jag har fått mensen igen efter att ha varit utan under hela sommaren... Eller kanske mer troligt att det berodde på att jag vaknade tidigt och dessutom gick en hel del under dagen... Jag kan inte låta bli att fundera på hur länge till jag ska ha mens...? Det börjar kännas som om jag ska sluta att köpa mensskydd i förväg för jag vet inte när det faktiskt är sista gången. Men trots att jag har varit utan mensen i ett antal månader vilket är skönt så har jag ändå känt av hormonerna, tyvärr. Vilket inte är lika trevligt. Speciellt när man redan har vissa problem med depression...

Annars är det som vanligt fokus på att få den obefintliga ekonomin att gå ihop. Det har varit ett riktigt tufft år med ekonomin pga hundarnas alla turer till veterinären och trasig elektronik mm, och just nu är det värre än värst när jag bara har ett par hundra kronor som ska räcka den kommande månaden. Förhoppningsvis ska jag och syrran försöka sälja lite handgjort på en loppis på mammas koloni nästa helg, så just nu håller jag på att göra lite saker som kanske kan vara intressant att köpa, som dessa torgvantar t.ex.


Som alltid när man gör saker för hand så går det ju inte att ta betalt den summan som sakerna VERKLIGEN är värda (garn+ antal timmars arbete), och just nu vill jag bara få in lite pengar så det blir nog ganska billiga alster som erbjuds på loppisen i slutändan... Det är bara att hålla tummarna att det blir bra väder och att det kommer många besökare som gillar handgjorda saker och hembakade kakor.

Som vanligt när jag har extra dåligt med pengar så blir det också en hel del tid i köket. De senaste dagarna har jag (som vanligt) gjort min egen musli och bakat filmjölksbröd. Dessutom har jag bakat saffransskorpor som kan vara trevligt att ha till hands när jag blir sugen på något sött. 


Till mig själv gör jag en gammeldags typ av saffransskorpa (se recept HÄR) där man bakar en limpa som man sedan skär i skivor och torkar . Jag kommer ihåg att när jag var barn så fick jag en gång smaka på den här typen av limpskorpa och tyckte den var jättegod, och tydligen har smaken inte ändras. 


Jag var också väldigt glad och tacksam för att mamma kom förbi med några färska gurkor och zuccinis från hennes kolonilott. Och dessutom hade hon fyndat en stor påse morötter och lite vindruvor vilket jag tacksamt tog emot. För mig är det största problemet när jag har dålig med pengar att jag inte kan köpa tillräckligt med frukt och grönsaker så att få lite extra hjälp med den biten är guld värt i dessa tider. Av  min kompis T fick jag också en flaska supergod hemmagjord saft💓. 


Tack och lov att man har en familj, fina vänner och underbara hundar som stöttar när det är tufft.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag och hundarna blir jätteglada om du lämnar en kommentar! Kram!