Vad kul att du har hittat hit till Våran Lilla Vrå! Jag som bloggar här är en tjej mitt i livet mitt i Sverige som delar mitt liv med den busiga beaglen Solstrålen och den lilla men tuffa chihuahua/tax/beagle-blandningen Kaxmörten. I regnbågslandet springer också min älskade beskyddare Tyson som tyvärr lämnade oss i maj 2019.
Jag är långtidssjukskriven och har haft det kämpigt i många år, men försöker nu finna någon form av lycka och glädje i livet igen med hjälp av bland annat mina älskade hundar, mina många handarbeten och mitt fanatiska sportintresse. Välkommen att dela vardagen med oss!

onsdag 10 juni 2020

Simon tar Studenten!

 Idag firade vi min systerson Simon som tog studenten!
Eftersom studenterna bara fick ha två familjemedlemmar på plats vid ut-springet så gick jag och hundarna hem till syrran för att möta upp den nyblivna studenten lite senare.
Dagen till ära hade deras veranda blivit fint dekorerad.


Hundarna var ganska uppskruvade - alltid lika roligt att hälsa på i Shibas hem - ...


...och höll igång i väntan på att resten av människofamiljen skulle dyka upp.


Sitta i mattes knä kan vara trevligt en stund.


Fina mamma dök också upp för att fira sitt barnbarn.


Simons syster Linnea hade gjort i ordning en tjusig studentfirarpresent till brorsan.



Kaxmörten passade på att leka med sin favorit-elefant.

 
Eftersom bara mamma och pappa kunde vara på plats på skolan för att möta studenten så fick vi andra se foton från skolgården.


Stolta föräldrar med sin nybakade student Simon.


Efter att ha åkt runt en sväng inne i stan i storebrors tjusiga bil så kom Simon till slut hem och vi kunde äntligen gratulera honom och hänga även våra dekorationer runt halsen på honom.
Någon som vet varför man hänger saker runt halsen på studenter?!


Sedan blev det lite brev- och paketöppnande och ett riktigt studentfika med bullar, kakor, dajmtårta och en oreo-glasstårta.


Hundarna började bli trötta av allt firande och Kaxmörten somnade på altanen.


Solstrålen valde att krypa undan en stund för lite lugn och ro.


Efter fikat blev det lite fotografering i trädgården för att föreviga dagen.


Familjefoto à la 2020!

 Slutligen vill jag nämna och visa studentmössan som Simon bar idag. 
Det är faktiskt min pappas studentmössa som han bar när han tog studenten för drygt 50 år sedan!
Simon var inte intresserad av en egen mössa så då passade det bra att använda morfars antika studentmössa idag.


Och nu när familjen har tänkt på studenten så pratade mamma och jag om den ytterst personliga dekorationen som mamma hängde runt halsen på mig när jag tog studenten 1989.


Det var en helt handgjord dekoration (förutom de konstgjorda blommorna). Mamma personifierade nämligen den populära hemstickade 80-talsdockan (se tex  DETTA MÖNSTER).
Jag hade sytt en vit kjol och blus till studenten och mamma broderade ett skärp åt mig och de kläderna hade hon stickat till den stickade dockan. Jag hade redan bestämt att jag skulle vara au pair i England efter studenten så mamma hade dessutom stickat barnen jag skulle ta hand om under mitt framtida år utomlands. Jag är riktigt imponerad över alla detaljer hon har stickat, speciellt den fina studentmössan😊.
Nuförtiden hänger denna studentdekoration i mitt sovrum och påminner mig om svunna tider...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag och hundarna blir jätteglada om du lämnar en kommentar! Kram!