Vad kul att du har hittat hit till Våran Lilla Vrå! Jag som bloggar här är en tjej mitt i livet mitt i Sverige som delar mitt liv med den busiga beaglen Solstrålen och den lilla men tuffa chihuahua/tax/beagle-blandningen Kaxmörten. I regnbågslandet springer också min älskade beskyddare Tyson som tyvärr lämnade oss i maj 2019.
Jag är långtidssjukskriven och har haft det kämpigt i många år, men försöker nu finna någon form av lycka och glädje i livet igen med hjälp av bland annat mina älskade hundar, mina många handarbeten och mitt fanatiska sportintresse. Välkommen att dela vardagen med oss!

onsdag 10 juni 2015

Den blomstertid nu kommer...!

Idag var det sista skolavslutningen på mellanstadiet för våran familjs del. Yngsta systerdottern fyller 13 år i augusti och ska börja på högstadiet till hösten! Helt otroligt att alla mina syskonbarn i princip är tonåringar! Jag är verkligen glad att jag har bott i Sverige sedan tio år tillbaka och har kunnat följa dem på väldigt nära håll; det tar jag verkligen inte för givet efter att ha bott utomlands på egen hand i så många år...!
 
Tillbaka till dagen; den här skolan har en jättetrevlig tradition där de firar skolavslutningen på en hembygdsgård som ligger vägg i vägg med skolan. Hembygdsgården har en STOR äng (där det också firas midsommar) där skolan till skolavslutningen gör i ordning sittplatser till alla barnen och en scen för sånguppträdande och sedan kan alla familjemedlemmar till barnen komma och titta på skolavslutningen och ha picknick.
 
Här anländer de sommarklädda sjätteklassarna, och man kan se en distinkt skillnad på killarnas förberedelser jämtemot tjejerna. Killarna har - som mest - prydliga byxor och en enkel skjorta...
 


...medan tjejerna är uppklädda med tjusiga skor, fina klänningar, smink, och stajlade frisyrer. I år verkade senaste modeflugan bland tjejerna vara hårband med blomdekorationer:) Vilket var väldigt gulligt och passande till sommarkläder och skolavslutningen måste jag säga:)


Här ser man hembygdsgården i bakgrunden, och 6:orna på scenen och alla skolbarnen
som sitter på bänkarna.
 
Här är bara en del av alla människor som står och tittar. Det är en
väldigt populär skolavslutning och det kommer alltid flera hundra besökare.
I år syntes det dock att vädret inte är det bästa; jag har aldrig sett så mycket jackor
och långbyxor på den här avslutningen förut.
Jag insåg när jag kom hem att jag glömde bort att ta en bild på vårt mysiga picknickfika som vi njöt av efter barnen hade blivit avtackade av rektorn och fått sina betyg. Men jag glömde inte bort att ta en bild på Alfahanens picknick!

 
Han fick halvfryst korv och butterkaka och gräddtårta, men det är ju inte skolavslutning varje dag:) Dessutom så måste man få lite extra belöning när man uppför sig så bra bland en massa främmande människor, barn och andra hundar:) En liten pojke blev helt förtjust i Alfahanen och kom fram och klappade honom ett antal gånger:) Jag är såååå stolt över att jag har en sådan fin och klok hund som uppför sig så himla bra i alla situationer - att ha en sådan fin hund som man litar 100% på är något alldeles speciellt!!!

Annie

4 kommentarer:

  1. Vad trevligt det låter med skolavslutningen! Det ligger så långt tillbaka i tiden att jag "nästan glömt" vad det innebär.

    SvaraRadera
  2. Ja, jag kommer att sakna det. Det är något speciellt att se alla finklädda barn och lyssna på sommarsånger; det är liksom början på den riktiga sommaren:)

    SvaraRadera
  3. Det är mysigt med skolavslutning! Vi hade vår idag :) Även här var det inne med "blomband" i håret.. men det visste jag tyvärr inte om, så min dotter kom utan.. men hon har kort hår, så det gjorde nog inte så mycket... :) Vad duktig Alfahanen är!!!!

    SvaraRadera
  4. Ja, jag undrar om jag någonsin kommer att ha en sådan klok och pålitlig hund igen...

    SvaraRadera

Jag och hundarna blir jätteglada om du lämnar en kommentar! Kram!