Vad kul att du har hittat hit till Våran Lilla Vrå! Jag som bloggar här är en tjej mitt i livet mitt i Sverige som delar mitt liv med den busiga beaglen Solstrålen och den lilla men tuffa chihuahua/tax/beagle-blandningen Kaxmörten. I regnbågslandet springer också min älskade beskyddare Tyson som tyvärr lämnade oss i maj 2019.
Jag är långtidssjukskriven och har haft det kämpigt i många år, men försöker nu finna någon form av lycka och glädje i livet igen med hjälp av bland annat mina älskade hundar, mina många handarbeten och mitt fanatiska sportintresse. Välkommen att dela vardagen med oss!

fredag 28 februari 2020

Många funderingar runt nyttig mat mm...

Jag har nog nämnt tidigare att jag numera försöker äta ännu nyttigare (med tanke på hälsan och de sjukdomar som finns i våran släkt) än jag har gjort tidigare, men det är inte enkelt. Vissa saker har jag tack och lov skrotat sedan tidigare, såsom vanligt godis, chips/ostbågar, läsk och choklad men jag tänker på hur jag ska kunna äta ännu nyttigt varje dag. Dock är det en utmaning för mig. Dels för att jag inte har ekonomin, och dels för att jag inte är så förtjust i vissa saker som är nyttiga (och billiga).
Jag älskar ju frukt och grönsaker, men de allra billigaste varianterna som morötter och smaklösa billiga äpplen i påsar eller gamla skrynkliga billiga päron i en korg är INTE mina favoriter... Och att blanda bönor och linser i all mat har jag också väldigt svårt för; det är liksom något med kombinationen av mosighet och en massa skal (linser) som inte tilltalar mig. Alls. Kikärtor gillar jag men helst då i en hemmagjord hummus men då måste jag köpa dyr tahini och citroner och goda grönsaker (att dippa) som är svindyra att köpa mitt i vintern...
Och fisk är ju väldigt nyttigt, men jag föredrar lax eller skaldjur och det är INTE billigt. Makrill är jättedyr att köpa på konserv, och jag har inte så mycket recept för tonfisk på burk (som inte heller är särskilt billigt...). Samma sak med nötter; jättenyttigt men väldigt dyrt att köpa...suck...
Ja, så går mina tankar dag ut och dag in när jag försöker hitta sätt att få i mig det nyttiga jag skulle behöva varje dag såsom 500 gram frukt/grönsaker, frön, lite baljväxter, lite nötter och fisk c:a 2-3 grr varje vecka.

Men idag tycker jag att jag lyckades ganska bra ändå med tanke på mina resurser.
Till frukost blev det min frörika MUSLI som jag alltid gör själv.


Numera försöker jag även tillsätta lite Chiafrön om jag har det hemma eller psylliumfrön för att göra muslin ännu nyttigare.

På eftermiddagen brukar jag vilja ta någon macka, men valet av bröd har ju en stor betydelse. Jag har förut varit en sån som gillar vitt bröd, men nu försöker jag öka på fibermängden och äta lite grovare bröd. Dock vet jag att det finns ännu nyttigare bröd att äta, och när jag idag var till affären hade de erbjudande på mörkt, grovt och mustigt rågbröd, så jag tänkte att jag kan ju passa på att testa.
Och faktum är att det var ganska gott med Philadelphia som pålägg (har slutat med hårdost) så det kommer jag nog äta igen. Sedan passade jag på att köpa några apelsiner som var på erbjudande och som jag åt på eftermiddagen.

Framåt kvällen blir jag lite småsugen så då knaprade jag på lite ärtgroddar.


Groddar är något som jag alltid har gillat, och något jag har kommit igång med de senaste åren. Det är det bästa sättet för mig att få i mig tillräckligt med baljväxter nu på vintern. Just nu groddar jag ärtor, gröna linser och alfalfafrön och jag kan äta dem på mackan eller som snacks.

Till middag tinade jag lax(spill)bitar och gräddade i ugn med en sås på matgrädde, ingefära, lime och vitlök. Det är ett gammalt recept som jag brukade gilla som jag ville testa igen nu när jag försöker öka fiskmängden i min diet. Till det kokade jag jasminris, och riset har gett mig en del huvudbry... Jag vet att det finns nyttigare alternativ men jag älskar verkligen jasminris till mina orientaliska rätter och VILL inte byta ut det...! (Precis som jag inte vill byta ut mellanmjölken mot den nyttigare men blaskiga lättmjölken...).
Till middagen hade jag dessutom fyndat billig broccoli, så även om rätten innehöll matgrädde och 'onyttigt' ris så fick jag i mig nyttiga grönsaker och fisk.

Så jag lyckades pricka in fisk, frukt, grönsaker, frön och baljväxter idag! Jag har tyvärr inte råd att köpa nötter just nu så det fick jag klara mig utan.
Slutligen måste jag ju erkänna att jag fortfarande har en 'sweet tooth' och blir jag alltför sugen på något sött på kvällen så har jag bakat hemmagjorda mumsmums som finns i frysen och lätt kan tinas om suget blir för jobbigt.


Med klimakteriet har sötsuget varit ett problem ibland, speciellt om jag inte har haft råd att köpa hem god frukt, och då passar det perfekt att ta en sådan här bit. Mycket socker men väldigt lite fett och billig att göra och väldigt tillfredställande. Man måste ju ändå leva också, eller hur?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag och hundarna blir jätteglada om du lämnar en kommentar! Kram!