Vad kul att du har hittat hit till Våran Lilla Vrå! Jag som bloggar här är en tjej mitt i livet mitt i Sverige som delar mitt liv med den busiga beaglen Solstrålen och den lilla men tuffa chihuahua/tax/beagle-blandningen Kaxmörten. I regnbågslandet springer också min älskade beskyddare Tyson som tyvärr lämnade oss i maj 2019.
Jag är långtidssjukskriven och har haft det kämpigt i många år, men försöker nu finna någon form av lycka och glädje i livet igen med hjälp av bland annat mina älskade hundar, mina många handarbeten och mitt fanatiska sportintresse. Välkommen att dela vardagen med oss!

tisdag 13 januari 2015

Många virkade snöflingor!

Efter alla handgjorda julklappar som jag gjorde under hösten så har jag haft lite svårt att hitta ett inspirerande handarbetsprojekt. Det främsta problemet har väl varit att jag inte har haft råd att köpa något nytt mysigt garn att sticka med, vilket innebär att jag måste använda restgarner som jag redan har, och det känns inte så inspirerande just nu.

Så, i väntan på bättre handarbetstider har jag virkat vidare på min röd-vit-gråa julfilt.


Mönstret på snöflingorna hittade jag ju i ett av Drömhem & Trädgårds julnummer, och jag blev störtkär i mönstret! Någon julbloggare kommenterade att det skulle kunna bli en fin filt av mönstret och den idéen fastnade jag för på en gång!
Nu börjar filten bli ganska stor - ungefär 140 x 120 cm - men jag tänker mig att jag ska kunna ligga på soffan helt täckt av filten så jag har ett antal snöflingor till att virka. Alltid när jag har sett andra virka filtar - som min mamma tex - så har jag förundrats över hur de ORKAR hålla på så länge som krävs och jag har känt att det skulle jag ALDRIG klara...! Men nu har jag faktiskt kommit en bra bit på väg med min EGEN virkade filt och jag är faktiskt helt säker på att den kommer att bli klar också, och jag känner mig riktigt stolt över mig själv!

 
Eftersom jag gillar det här mönstret så mycket så har det varit helt ok att virka dessa snöflingor när jag inte har haft något annat handarbete på gång. Annars blir jag lätt uttråkad om jag måste virka samma sak om och om och om igen. Jag funderar dock fortfarande på hur jag ska avsluta två av kanterna på filten... Två kanter blir ju inte alls raka eftersom de ihopvirkade motivet är sexkantiga, så frågan är om jag ska lämna kanterna ojämna, eller om jag ska försöka virka någon form av röd utfyllnad längsmed de kanterna...?
Jag får fundera vidare; det kommer att dröja ett tag till innan jag måste bestämma mig...:)

Annie

11 kommentarer:

  1. Den blir så fin, jag blev jättesugen på att virka en likadan! Jag funderade just på hur du tänkte göra med kanterna. Jag tror det blir snyggt med vågiga kanter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du gillar den:)) Hojta till om du behöver beskrivningen:) Det går ju att variera detta mönster - en vän började drömma om vita snöflingor på mörkblå botten t ex. Eftersom både du och syrran gillade vågiga kanter så blir det nog något sådant - det blir enklare för mig också:)

      Radera
    2. Hoppas du vill dela med dig av mönstret även till mig! Madeleine Pedersen

      madeleine.p.pedersen@skane.se

      Radera
  2. Jag tror också att det blir snyggt med vågiga kanter. Eller så gör du som jag gjorde på mössan du fick och "rundar av gropen" lite. Men om du virkar någon sorts kant runt så tror jag att det blir en snygg detalj. Vilden sida blir vågig? Lång eller kort? Det kan ju spela in också, för mig känns det mer naturligt med vågig på kortsidorna. Typiskt lång systersvar tror jag att det här blev... Det är i alla fall kul att du har börjat göra lite längre inlägg, börjar orken komma tillbaka lite? Hoppas! Kram!

    SvaraRadera
  3. Jag älskar långa systersvar:D

    SvaraRadera
  4. Underbart mönster! Hoppas på att du kan skicka sms med mönstret till mig, 0730-565422..

    Tack på förhand

    SvaraRadera
  5. Skulle gärna ta del av mönstret...
    ynna730@gmail.com /Lotta

    SvaraRadera
  6. Skulle gärna ta del av mönstret...
    ynna730@gmail.com /Lotta

    SvaraRadera
  7. Så himla fin. Tar gärna emot mönstret.pijas@comhem.se

    SvaraRadera
  8. Så himla fin. Tar gärna emot mönstret.pijas@comhem.se

    SvaraRadera
  9. jag skulle jättegärna vilja ha detta mönstret ifall du skulle kunna tänka dig att skicka det! gärna på mailen: Hanna.lilja@live.com

    SvaraRadera

Jag och hundarna blir jätteglada om du lämnar en kommentar! Kram!