Vad kul att du har hittat hit till Våran Lilla Vrå! Jag som bloggar här är en tjej mitt i livet mitt i Sverige som delar mitt liv med den busiga beaglen Solstrålen och den lilla men tuffa chihuahua/tax/beagle-blandningen Kaxmörten. I regnbågslandet springer också min älskade beskyddare Tyson som tyvärr lämnade oss i maj 2019.
Jag är långtidssjukskriven och har haft det kämpigt i många år, men försöker nu finna någon form av lycka och glädje i livet igen med hjälp av bland annat mina älskade hundar, mina många handarbeten och mitt fanatiska sportintresse. Välkommen att dela vardagen med oss!

fredag 15 maj 2020

+/-

Positivt just nu:

- Jag älskar boken jag läser just nu! Sambo på försök av Beth O'leary.
Tiffy som jobbar dagtid och Leon som jobbar natt börjar dela en lägenhet i London utan att träffas. De börjar kommunicera via post-it lappar och börjar hjälpa varandra i livet på olika sätt. Vad kommer att hända? När kommer de att träffas?! Jag vill bara fortsätta att läsa sida efter sida och önskar att boken aldrig ska ta slut😊.



Fast jag nöjer mig med en stund varje morgon för att dra ut på nöjet...

- Jag har ett härligt handarbetssug just nu! Jag längtar efter att sätta mig och brodera varje dag och när jag väl sitter där i soffan och håller på med mitt broderi så mår själen och knoppen bra. Det är så skönt att ha något trevligt att göra och se fram emot varje dag, speciellt i dessa ovissa tider.

- Jag är så tacksam för mina två älskade fyrbenta pälsklingar som håller mig sällskap varje dag och som ser till att jag aldrig känner mig ensam och att jag alltid har kärlek i mitt liv❤. Idag var vi själva i hundgården och vi gjorde lite söka-godis-övningar, och lite agility-övningar och så lekte vi tafatt och hade så roligt. Jag skrattade och njöt av leken och gick därifrån med mer energi och ett stort leende på läpparna!

- Min frösådd har redan resulterat i små små basilikaplantor! Jag sådde lite korianderfrön också, men de verkar svåra att odla så vi får väl se hur det går. Men helt klart kommer jag att ha mycket basilika igen denna sommar och det ser jag verkligen fram emot! Jag älskar basilika och man kan göra mycket god sommarmat med den!!!

Negativt just nu...

- De senaste månaderna har jag känt mig så trött. Jag känner mig sällan utvilad när jag vaknar på morgonen och sedan sitter det i hela dagen. Samtidigt är det inte så ofta som jag blir så pass trött att jag måste ta en extra tupplur på soffan på eftermiddagen. Jag har väldigt länge haft - och kommer alltid att ha - problem med sömnen och tar sömntabletter, men på sista tiden har det känts värre än vanligt... Nu har jag börjat fundera på om det kan hänga ihop med klimakteriet..? Jag har ju märkt av det på flera andra områden redan och tydligen kan hormonsvängningarna göra att man känner sig extra trött.

- Det är helt omöjligt att spara pengar under den här perioden, speciellt när man redan lever på fattiggränsen. Och jag MÅSTE verkligen spara ihop till en ny stor fyrbent familjemedlem. Jag är orolig att jag ska förlora ännu en familjemedlem (Kaxmörten är ju 11,5 år och Solstrålen är 8,5 år) innan jag har möjlighet att öppna mitt hem för en ny hund. Men nu - med det överhängande Coronahotet - är definitivt inte ett läge att slarva med maten eller mina vitaminer, eller skippa att ta ut dyr medicin som jag behöver för att kroppen och psyket ska må bra. Inte heller är det läge att dra in på hundarnas tillskott etc eftersom de måste må bra och hålla sig friska så många år som möjligt eftersom matte inte har råd att köpa en hund. Ekvationen går liksom inte ihop och det stressar mig varje dag.

 Men nog om det negativa i mitt liv just nu. Ikväll blev det ännu en positiv grej när jag testade att laga ett nytt recept med hälften av laxbitarna som mamma tidigare var supersnäll och handlade till mig. (Att äta fisk minst 2 gånger i veckan är ju väldigt viktigt för hälsan och något jag har slarvat med tidigare).
Jag vill ju testa nya recept på asiatisk mat eftersom det är den typ av mat jag gillar, och dessutom har jag börjat ledsna på de gamla maträtterna här hemma. Och tack vare att mamma köpte fryst lax så kunde jag testa ett australiensiskt recept på Caramel Salmon av Bill Granger.


Mums vad gott det blev! Syrligt, salt och sött! Sjukt nöjd och mätt blev jag och väldigt nöjd med att ha en god maträtt jag kan laga med lax. Det är bara att hoppas att jag har råd att köpa laxen också...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag och hundarna blir jätteglada om du lämnar en kommentar! Kram!