Vad kul att du har hittat hit till Våran Lilla Vrå! Jag som bloggar här är en tjej mitt i livet mitt i Sverige som delar mitt liv med den busiga beaglen Solstrålen och den lilla men tuffa chihuahua/tax/beagle-blandningen Kaxmörten. I regnbågslandet springer också min älskade beskyddare Tyson som tyvärr lämnade oss i maj 2019.
Jag är långtidssjukskriven och har haft det kämpigt i många år, men försöker nu finna någon form av lycka och glädje i livet igen med hjälp av bland annat mina älskade hundar, mina många handarbeten och mitt fanatiska sportintresse. Välkommen att dela vardagen med oss!

söndag 4 augusti 2019

Pizza à la Våran Lilla Vrå

Ikväll har jag gjort hemmagjord pizza!
Det var väldigt länge sedan jag gjorde egen pizza. Har jag ätit pizza de senaste åren så har det normalt sett varit en billig fryst variant som jag har pimpat med extra ananas och ost. Den senaste tiden har jag dock varit lite pizzasugen, men det har funnits två problem. Dels har jag inte haft pengar att köpa pizza och dels har jag funderat lite på 'nyttighetsnivån' när det gäller pizza. Jag försöker ju numera tänka på att äta nyttigt och hälsosamt och köpt pizza är inte särskilt hälsosam.

Men gör man hela pizzan själv med extra fibrer i degen och hemmagjord nyttig tomatsås och inte överdriver fyllningen så är pizza ganska ok mat har jag förstått. Så det blev en deg med extra kruskakli, god hemlagad tomatsås, och lite frukt och grönsaker. Som fyllning hade jag skinka, ananas och ost samt tonfisk, paprika och ost. Det tog mig 3 timmar på kvällen att göra 4 stora pizzor (8 portioner).

Medan jag höll på och fixade i köket så kopplade hundarna av i hundkorgen i hallen...


...och i soffan vilandes mot min nya virkade kofta som jag håller på med.


När man lägger så mycket tid på att laga mat är det skönt att det blir många portioner. Dessutom blev det riktigt gott så jag är nöjd. Jag var lite orolig över hur pizzadegen skulle bli (ingen gillar blöta pizzor), men den blev tunn, god och knaprig och de extra tillsatta fibrerna gjorde bara degen godare.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag och hundarna blir jätteglada om du lämnar en kommentar! Kram!