Vad kul att du har hittat hit till Våran Lilla Vrå! Jag som bloggar här är en tjej mitt i livet mitt i Sverige som delar mitt liv med den busiga beaglen Solstrålen och den lilla men tuffa chihuahua/tax/beagle-blandningen Kaxmörten. I regnbågslandet springer också min älskade beskyddare Tyson som tyvärr lämnade oss i maj 2019.
Jag är långtidssjukskriven och har haft det kämpigt i många år, men försöker nu finna någon form av lycka och glädje i livet igen med hjälp av bland annat mina älskade hundar, mina många handarbeten och mitt fanatiska sportintresse. Välkommen att dela vardagen med oss!

söndag 11 augusti 2019

En stick-dag...

Suck!
Idag har varit en ok dag men LITE frustrerande när det gäller mitt handarbete...

Vi vaknade till regn och när vi gick ut på första promenaden för dagen så ÖSTE regnet ner och vi blev alla tre plaskblöta... På grund av det höstliknande vädret blev jag inspirerad att sticka och dessutom sugen på att testa ett LIIITE mer avancerat vantmönster med två färger. Och kanske med en extra snygg uppläggning...

Jag var sugen på att 'leka' lite och försökte ändra mönstret lite men det gjorde att det tog tid att lära mig uppläggningen...och så funkade det inte...och repa upp...och testa något annat...och repa upp... Sedan var jag lite osäker på färgerna jag hade till hands; det blev inte riktigt bra eftersom färgerna blödde in i varandra och mönstret blev inte så skarpt. Men jag tänkte att det får duga och körde vidare... Nu hade jag nog försökt sticka i kanske 4 timmar och satte maskorna för tummen på en extratråd och stickade enfärgad slätstickning...tills jag insåg att vanten blev alldeles för stor när jag följde orginalmönstret…så jag fick repa upp hälften av vad jag stickat och göra några minskningar och sticka om tum-maskorna etc.

Och så kom jag äntligen till toppen av vanten och gjorde ihop-tagningar för att forma den för att till sist maska av! Klar! Tills jag provade vanten igen och insåg att den var för kort mellan toppen och tummen.... Så det var bara att repa upp IGEN (SUCK, men bara till ihop-tagningarna började den här gången, yay!) och sticka om toppen på vanten! Men sedan var jag klar - ÄNTLIGEN - och hade bara tummen kvar att göra nu.

Först hade jag tänkt att vänta tills en annan dag med tummen, men sedan tänkte jag att jag skulle känna mig stolt ändå - trots alla besvär längsefter vägen - om vanten blev klar idag så jag bestämde mig för att sticka tummen också nu på kvällen. MEN...då insåg jag att garnmaskorna hade fastnat i varandra i tumhålet vilket innebar att det inte fanns ett fungerande hål för tummen!!! Åh, herregud!

Då gav jag upp totalt och repade upp HELA VANTEN!!! Jag var ändå inte helt nöjd med färgkombinationen så jag kunde lika gärna börja om från början med hela vanten...

Så jag har ingenting att visa här eftersom jag höll på med den stickade vanten som aldrig blev en stickad vante HELA dagen. Jag försöker att inte känna mig frustrerad och försöker trösta mig med att efter alla misstag och upprepningar idag så kommer det gå MYCKET fortare nästa gång jag stickar den här vanten...
Ja, man kan ju hoppas i alla fall.

1 kommentar:

  1. Nej, vad tråkigt! Men jag tror du blir mer nöjd nästa gång du gör den, med andra färger och så.
    SV: Ja, det har blivit lite mycket på sista tiden, behöver semester från semestern!

    SvaraRadera

Jag och hundarna blir jätteglada om du lämnar en kommentar! Kram!