Vad kul att du har hittat hit till Våran Lilla Vrå! Jag som bloggar här är en tjej mitt i livet mitt i Sverige som delar mitt liv med den busiga beaglen Solstrålen och den lilla men tuffa chihuahua/tax/beagle-blandningen Kaxmörten. I regnbågslandet springer också min älskade beskyddare Tyson som tyvärr lämnade oss i maj 2019.
Jag är långtidssjukskriven och har haft det kämpigt i många år, men försöker nu finna någon form av lycka och glädje i livet igen med hjälp av bland annat mina älskade hundar, mina många handarbeten och mitt fanatiska sportintresse. Välkommen att dela vardagen med oss!

torsdag 28 februari 2019

Min alldeles egna Frida's Flowers filt är KLAAAAAR!!!

Den 13:e januari i år (se DETTA inlägg) började jag virka på denna underbart vackra filt som heter FRIDA'S FLOWERS BLANKET och är designad av JANE CROWFOOT.
Jag har använt ett akrylgarn som heter STYLECRAFT SPECIAL DK och filten virkas med virknålar nr. 3 1/2, 4 och 4 1/2. Mönstret är på engelska, eller rättare sagt amerikansk engelska (de använder olika virktermer i England och USA) och jag är väldigt stolt och tacksam över att jag till slut lärde mig att läsa och förstå engelska virkmönster. Annars hade jag aldrig kunnat virka denna ljuvliga filt.

Jag valde att göra min ihopvirkning av rutorna lite annorlunda än orginalmönstret och jag är supernöjd med hur det blev.


Jag tycker det är riktigt snyggt när ihopvirkningen blir ännu en detalj i filten. Medan jag satt i soffan och virkade ihop delarna och fäste alla garnändar så blev Solstrålen väldigt förtjust i filten och så fort han har haft chansen så har han lagt sig på den.


Vilket jag kanske inte har varit så jätteglad över eftersom jag i alla fall ville få den klar innan den täcktes med hundhår...


När jag sedan började med den yttre kanten på filten så virkade jag först två varv fastmaskor med svart så att kanten blev stabil.

Bild på orginalfilten från www.ravelry.com

Eftersom jag hade en hel del färglatt garn kvar efter jag hade virkat ihop alla delarna så bestämde jag mig för att virka en rejäl kant runt filten vilket skulle göra filten ännu större men också se annorlunda ut än kanten på orginalet (se ovan).


Jag fick fundera en hel del och göra lite provvirkningar innan jag hade bestämt mig för hur kanten skulle se ut. Jag måste säga att jag blev supernöjd med resultatet. Eftersom jag dessutom lade till en rad med hexagoner på varje kortsida av filten så har jag både gjort filten större OCH lyckats använda upp det mesta av garnresterna vilket jag är väldigt nöjd med. Nu mäter filten c:a 100 x 160 cm vilket är stort nog för att svepa om mig när jag ligger och slumrar i soffan😊.


Så här är min nya filt, Frida's Flowers!!!


Jag är så sjukt nöjd! Det är helt klart det virkprojekt jag gjort som jag är mest stolt över hittills.


Hur man än fotograferar filten så är den så fin😍😍😍. Allra mest skulle jag vilja bära med mig den hela tiden och visa upp den för alla jag träffar...Titta vad jag har virkat😀!



Här ser man klart och tydligt raden av hexagoner som jag lade till i varje ände av filten. Men jag tycker inte det går att se att den INTE var del av det ursprungliga mönstret och det är jag väldigt nöjd med. Även om jag ändrade på mönstret några gånger så ville jag ju inte förstöra helheten och orginaldesignen.


Och min fina kant som jag är supernöjd med! Och som gav filten en extra 7 cm på varje sida.


Ögongodis😍😍😍!


Trots att kanten är tjock och färgglad så tycker jag inte att den tar bort uppmärksamheten från de fina blommorna, utan den ger filten och alla dess blommor en underbar inramning.


Och självklart var jag ju tvungen att låta Solstrålen hjälpa till att vara fotomodell eftersom jag misstänker att det kommer att vara en fajt på soffan om vem som ska ha den här filten!


För på soffan ligger den redan och jag sov gott en stund på eftermiddagen insvept i mina fina blommor!


Jag trodde verkligen inte att jag skulle virka klart filten på 1 1/2 månad, så det är ännu en sak jag är stolt över med detta projekt! Det visar ju hur snabbt jag kan virka saker om jag håller mig till (nästan) enbart till ett virkprojekt i taget.

Samtidigt som jag är vääldigt nöjd och stolt över denna filt, så känner jag också en saknad och tomhet över att detta stora projekt är klart...vad ska jag göra nu med min tid?!

Annie

2 kommentarer:

  1. Åh, vad fin den blev! Jag förstår att du är stolt. Ändringarna du har gjort smälter in fint!

    SvaraRadera

Jag och hundarna blir jätteglada om du lämnar en kommentar! Kram!