Vad kul att du har hittat hit till Våran Lilla Vrå! Jag som bloggar här är en tjej mitt i livet mitt i Sverige som delar mitt liv med den busiga beaglen Solstrålen och den lilla men tuffa chihuahua/tax/beagle-blandningen Kaxmörten. I regnbågslandet springer också min älskade beskyddare Tyson som tyvärr lämnade oss i maj 2019.
Jag är långtidssjukskriven och har haft det kämpigt i många år, men försöker nu finna någon form av lycka och glädje i livet igen med hjälp av bland annat mina älskade hundar, mina många handarbeten och mitt fanatiska sportintresse. Välkommen att dela vardagen med oss!

måndag 25 februari 2019

Tassbesvär

De senaste dagarna har jag märkt att Kaxmörten har slickat sig på ena baktassen vilket han aldrig gör annars. När hundar slickar sig extra mycket på en kroppsdel brukar det betyda att något inte är som det ska. Jag kollade på tassarna igår men hittade ingenting, men idag när han slickade på en tass igen så tittade jag extra noga på tassen under en väldigt stark lampa och hittade en liten sårknöl vid trampdynan😟.
Det kan vara ganska knöligt när hundarna får problem med tassarna eftersom de använder tassarna hela tiden. Dessutom är det extra mycket skit och grus och gegga ute på marken just nu vilket inte är bra för irriterade trampdynor som blir smutsiga så fort man går ut.

Jag gjorde i alla fall rent såret så gott jag kunde med sårskölj och smörjde in det. Sedan fick jag passa så att han inte var där och slickade igen, men han somnade efter en stund och sov gott så det var kanske skönt för honom att jag gjorde rent såret. Nu måste jag bara se till att göra ren tassen efter varje gång vi har varit ute. Det kommer bli omständigt, men det är väl värt det om jag kan få ordning på tassen utan att behöva ta honom till veterinären. Tack och lov att mina hundar är vana vid att jag håller på mycket med dem när jag tex kollar deras tassar och gör rent deras öron och borstar deras tänder mm.

Annie

1 kommentar:

Jag och hundarna blir jätteglada om du lämnar en kommentar! Kram!