Vad kul att du har hittat hit till Våran Lilla Vrå! Jag som bloggar här är en tjej mitt i livet mitt i Sverige som delar mitt liv med den busiga beaglen Solstrålen och den lilla men tuffa chihuahua/tax/beagle-blandningen Kaxmörten. I regnbågslandet springer också min älskade beskyddare Tyson som tyvärr lämnade oss i maj 2019.
Jag är långtidssjukskriven och har haft det kämpigt i många år, men försöker nu finna någon form av lycka och glädje i livet igen med hjälp av bland annat mina älskade hundar, mina många handarbeten och mitt fanatiska sportintresse. Välkommen att dela vardagen med oss!

lördag 27 januari 2018

Höstsockan...svettig del 1

Efter att jag stolt hade avslutat min första Järbo Julsocka så var jag riktigt sugen på att ta itu med Järbo höstsockan, så jag bestämde mig för att genast ta fram garnet och sätta igång på en gång samma kväll.
Den ser ju så fin och oskyldig ut den här början på höstsockan, eller hur...?


HA! Ja det kunde jag ju glömma...!

Hursomhelst, jag hade tidigare bestämt mig för att sticka den här sockan i mörkrosa och benvitt, så jag tog fram det mörkrosa garnet som är huvudfärg - medan den benvita färgen ska användas till mönsterbitarna - och stickor nr 2,5 (såå tunna...! Suck!).

Så den här sockan ska stickas från tån och uppåt vilket jag aldrig har gjort förut. MÖNSTRET nämner två sätt att använda när man börjar, Turkisk uppläggning eller Judy's magic cast-on, och jag har inte testat något av dem tidigare. Det fanns länkar till två videos, och jag kollade på dem...och kände mig alldeles snurrig i skallen. Hur SJUTTON skulle jag fixa det där??? 
Av två krångliga sätt verkade den turkiska uppläggningen och videon lättast att fatta så jag försökte mig på den ett bra tag, men det funkade bara inte. Personen på videon använde en rundsticka - och jag tycker det verkar väldigt knöligt att göra sockor på rundsticka - och jag fick aldrig till det med strumpstickorna heller. Man skulle sticka maskor av någon form av snurrade öglor som var alldeles för tajta för strumpstickorna att gå igenom...😈.

Till slut gav jag upp och tänkte att då försöker jag med Magic cast-on istället. Här var det också fråga om att linda maskor på stickorna på ett visst sätt som var jätteknöligt att hinna fatta när man kollade på videon...så jag började titta efter andra instruktionsfilmer på Youtube för att försöka hitta någon LÅNGSAMMARE bättre video. Och den fick gärna använda strumpstickor och inte rundstickor. På mönstret stod det inget om att man MÅSTE ha rundstickor så jag antog att det BORDE gå, även om jag inte fattade hur???

Behöver jag tillägga att vid det här laget - drygt en timma efter jag tänkte att jag skulle börja - så började jag känna mig lite frustrerad??!!

Till slut hittade jag en video (https://www.youtube.com/watch?v=1pmxRDZ-cwo) på engelska - tack och lov att jag kan engelska! - som jag kände borde funka för mig att följa. OCH hon pratade dessutom om att man kunde använda strumpstickor även fast hon hade rundstickor. Alltid något. 

Så hon - och jag - började SAKTA lägga garnet till rätta runt stickorna (hon pratade mycket vilket gav mig tid att pula med garnet😊)...och så tappade jag bort mig och fick börja om...och igen...men till slut fick jag till några tjusiga öglor på mina stickor...

Så här såg maskorna ut från framsidan...
(och de här har jag faktiskt gjort idag för att visa er..
så jag kommer - tror jag - ihåg hur man gjorde..).

(Jag hade liksom inte en tanke på att fota när jag håll på med det; det var knökfullt i
skallen). Så här såg baksidan ut.

Och precis när jag trodde att jag hade fattat hur jag skulle tvista garnet runt mina stickor så började hon prata om att man behövde inte göra exakt så...och hon började göra på ett litet annat sätt - som jag NU fattar hur hon menade men INTE då...!!! Så det slutade förstås med att jag tappade bort mig IGEN och fick börja om...för tionde gången...men TILL SLUT så hade jag rätt antal öglor på mina stickor! JIPPIEE!
Men sedan när jag skulle börja sticka med öglorna så var de ALLDELES för tajta...igen...vilket hon också nämnde på videon att nybörjare lätt gör...så jag fick börja om...IGEN...😈😈😈!

Gången därpå gjorde jag maskorna lite lösare och då fick jag faktiskt igenom stickorna och kunde försöka göra riktiga maskor av mina öglor...men JÖSSES VAD KNÖLIGT det var med strumpstickorna!!! Det kändes som om jag försökte sticka i några knapphål med knappnålar...och garnet och öglorna och maskorna slets och drogs åt alla håll för att jag skulle få i stickorna...! Det var nog det svåraste jag har gjort i handarbetsväg på många år! När jag lyckades andas och känna att jag hade en LIIIITEN gnutta koll på vad jag höll på med så kände jag hur jag hade blivit helt svettig av min privata lilla stickhelvetesstund. Dessutom undrade jag hur SJUTTON det skulle se ut egentligen till slut, eftersom det kändes som jag hade massakerat den lilla, lilla stickningen och vad som faktiskt skulle bli början på tån...

Bara jag tänker på att göra det här igen så börjar jag svettas, haha!

Ja, ni ser ju stickhelvetet...!
Samtidigt skulle jag också börja öka för tårna.. .och sticka varannat varv rät och varannat varv avigt... och  hålla reda på alla fem stickor så det var verkligen en fråga om att hålla tungan rätt i mun. Och jag vågade inte sluta förrän jag kände att jag skulle kunna sluta och börja utan att tappa greppet om stickningen, så trots att klockan var efter midnatt vid det laget så fortsatte jag att sticka...


...ett antal varv till tills jag faktiskt kunde se en tåformad början. Och det mest fantastiska är att det faktiskt ser ganska ok ut!



Trots att jag trodde att det skulle bli en massa fula maskor och extra hål efter allt slit i maskorna. Ännu en knölig detalj - som om det inte var nog som det var - var att jag hade trådändan från början hängande mitt i stickningen hela tiden vilket innebar att jag hela tiden fick vara extra försiktig när jag bytte sticka så att jag fortsatte att sticka med tråden som hängde ihop med nystanet och inte garnänden...

Men till slut kunde jag i alla fall pusta ut, lägga min lilla stickning åt sidan och gå och lägga mig, OCH känna mig ganska nöjd att jag efter flera timmars slit och svettandes till slut fick till något som börjar liknar en tå😁!

Tills jag vaknade på natten ... försökte somna om...och insåg helt plötsligt att jag hade börjat med fel färg på tådelen...😲😲😲!!!

...to be continued...

Annie


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag och hundarna blir jätteglada om du lämnar en kommentar! Kram!