Vad kul att du har hittat hit till Våran Lilla Vrå! Jag som bloggar här är en tjej mitt i livet mitt i Sverige som delar mitt liv med den busiga beaglen Solstrålen och den lilla men tuffa chihuahua/tax/beagle-blandningen Kaxmörten. I regnbågslandet springer också min älskade beskyddare Tyson som tyvärr lämnade oss i maj 2019.
Jag är långtidssjukskriven och har haft det kämpigt i många år, men försöker nu finna någon form av lycka och glädje i livet igen med hjälp av bland annat mina älskade hundar, mina många handarbeten och mitt fanatiska sportintresse. Välkommen att dela vardagen med oss!

måndag 21 september 2015

Att pyssla...!

Pyssel faller sig inte naturligt för mig.
Missförstå mig inte; jag älskar att sitta och pyssla om jag har kommit igång, men jag är dålig på att komma på idèer själv och har inte speciellt mycket fantasi. Dessutom är jag ganska försiktig av mig och måste ha sett saker på bild eller i affärer ett antal gånger innan jag vågar mig på att pröva något... Jag kan köpa material som ligger i flera år innan jag har samlat lust, mod, fantasi och idèer nog för att sätta mig ner och försöka skapa något av det jag har haft liggande:) Jag känner liksom att 'det där skulle nog kunna vara kul att prova' men sedan är vägen ganska lång tills det att jag verkligen kommer igång att prova. Finns det däremot redan ett fint mönster att följa - ja, då är det bara att köra igång. Då behöver jag inte vänta ett par år på inspiration...
Ja, sån är jag:)

Underbara Clara skrev ett inspirerande inlägg om pyssel-processen (se HÄR) och ger hennes tips för hur man ska komma igång. Det var verkligen mitt i prick för mig, och beskrev perfekt de 'mentala' hindrena som kan finns i hjärnan - läs MIN hjärna - och hur man ska göra för att ta sig runt dem om man vill skapa något med händerna. Idag tänkte jag på det där och hur rätt hon hade i det hon skrev:)

Jag hade planer för vad jag ville göra idag, men det blev inte som jag hade tänkt mig. Därför hade jag en hel eftermiddag som var oplanerad. Jag borde ha broderat men idag kände jag inte för det. Faktum är att virkningsnerven har vaknat till liv, men jag kände att jag borde pyssla lite egentligen. Jag hade nämligen några försiktiga pyssel idèer som jag har bollat runt i hjärnan några dagar, men jag kände mig inte helt redo för att konkret ta itu med dem. Dock tänkte jag idag att jag inte hade något att förlora på att ta fram lite grejor och sätta mig ner vid mitt bord och testa om jag kunde få till något.

Så jag gjorde ett stort glas saft, öppnade pepparkaksburken och tog fram lådor och och började med att slå in några konservburkar i notpapper, vilket inte krävde någon fantasi från mig. När jag hade kommit så långt så var det dags att börja leka med spets mm och se om något 'poppade till' i skallen. Jag fick faktiskt lite inspiration när jag höll på, och sedan tog jag fram min nya label maker...
...som jag nog har haft i sex månader utan att använda. Men idag började jag leka med den, och vad roligt det var:))
 
Efter ett par timmar så hade jag gjort en ny uppdelad förvaring av pennor, mönstersaxar och saxar...
 

...som jag var riktigt nöjd med:) Vid det laget hade jag verkligen blivit varm i kläderna så jag började på en annan idé som jag har gått och funderat på ett tag...

Häromdagen gjorde jag julgransdekorationer av notpapper med en guldtouch. Jag planerar nämligen att dekorera min gran i vitt, silver och guld i år - jämfört med det traditionellt röda som jag har kört alla tidigare år. Dock vill jag inte köpa en massa vita/silvriga/guldfärgade julgranspynt när jag inte ens vet om det blir bra, eller om jag kommer att gilla en sådan gran. Det ser fint ut på bilder med en sådan gran, men allt ser ju bättre ut på bilder än hemma hos mig haha! Näväl, jag var inte helnöjd med dekorationerna jag gjorde i notpappret. Med lite distans till det så kanske jag gillar dem mer - jag är ju så himla självkritisk. Men jag har också funderat på att använda gamla printade fotografier (som du kan köpa på Panduro) och dekorera dem med spets och glitter och göra dem till julgransdekorationer. Idag kände jag mig mogen att ta fram mina papper och klippa och tejpa och klistra och så här ser de ut just nu.


Alltså, jag är SÅÅ NÖJD!
De här blev precis som jag hade tänkt mig!! Jag längtar redan efter att hänga upp dem i granen:)
Och så tänker jag på hur jag kände mig innan jag satte mig ner; jag var inte riktigt sugen på att pyssla och  jag visste inte riktigt vad jag skulle göra... Men ett antal timmar senare flödade inspirationen och så hade jag skapat dessa och är jättenöjd med dem. Hur lustigt det kan vara:)
 
Nuförtiden försöker jag uppmuntra andra att försöka sig på pyssel. Alla kan göra något, och du vet inte riktigt vad du är kapabel till förrän du sitter där med allt ditt material och börjar leka med det och testa olika saker...:) Känslan när du har skapat något du är nöjd med - och det kan ta några timmar - är väl värt allt det där klurandet, funderandet, testandet som den kreativa processen innebär!!!
 
Nu ska jag snart sätta mig och virka vita snöflingor som jag ska stärka och hänga i min framtida julgran - men de snöflingorna har jag ett färdiggjort mönster till!
Nog för att jag brukade virka på fri hand när jag var tonåring, men det är en annan historia...:) 
 
Annie

 

6 kommentarer:

  1. This is a great post Annie and so true- sometimes you just have to take your courage in your hands and start something. Homemade things are always lovely, unique and special. I think the things you've made look great, well done :o)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank you! Yes, I am still learning how to be courageous when it comes to my crafts...:)

      Radera
  2. Jättefina kortprydnader till granen!

    SvaraRadera
  3. Vilket långt inlägg!! Du är ju jätteduktig på pyssel! Här köper vi mest färdiga satser hos Panduro...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nu blir det bara korta inlägg några dagar...haha! Nej, skämt åsido; jag satt och tänkte en del på det här under mina sex timmars pyssel:) Så det blev inläggets tema - och jag har ju mycket att säga om det här...haha!

      Radera

Jag och hundarna blir jätteglada om du lämnar en kommentar! Kram!