Vad kul att du har hittat hit till Våran Lilla Vrå! Jag som bloggar här är en tjej mitt i livet mitt i Sverige som delar mitt liv med den busiga beaglen Solstrålen och den lilla men tuffa chihuahua/tax/beagle-blandningen Kaxmörten. I regnbågslandet springer också min älskade beskyddare Tyson som tyvärr lämnade oss i maj 2019.
Jag är långtidssjukskriven och har haft det kämpigt i många år, men försöker nu finna någon form av lycka och glädje i livet igen med hjälp av bland annat mina älskade hundar, mina många handarbeten och mitt fanatiska sportintresse. Välkommen att dela vardagen med oss!

tisdag 5 juli 2022

Nytt från köket...

 Det här året har jag verkligen känt att jag behöver förnya min repertoar i köket. Dels för att maten har blivit så himla dyr och kanske framför allt för att jag har tröttnat på vissa av mina egna maträtter. Så det har blivit en del tittande i tidningar, kokböcker och på nätet för att få tips, fast jag ska ju ärligt erkänna att jag är ganska kräsen så det är otroligt många saker som faller bort. Till exempel så borde jag äta mera baljväxter, men jag har svårt för dem i grytor mm eftersom jag inte gillar kombon baljväxter-ris. Däremot älskar jag hummus och gör det ofta när jag kan få tag på billiga men goda grönsaker att dippa. 
Kikärter gillar jag ju egentligen, så jag har testat att rosta kikärtor med salt och det har varit ok att äta, speciellt om man kan få dem krispiga...vilket inte är det lättaste.

Men häromdagen fick jag en snilleblixt och tänkte att man borde ju kunna krydda dem med något sött istället, och började söka på nätet. Och mycket riktigt så brukar amerikanerna göra Candied Chickpeas, precis som de gör söta popcorn. Så nu har jag försökt att få till söta rostade kikärtor med kanelsmak, men det har inte varit så lätt. Några burkar kikärtor har förvandlats till svarta kulor längsefter vägen...


...som visserligen blev krispiga men kanske alltför brända...😂🙈. 
Men en gång fick jag till smaken riktigt bra, men problemet var fortfarande att de flesta kikärtorna fortfarande var mjuka och då blir det en ganska konstig kombo....


Men jag gillade dem och tyckte det var de godaste rostade kikärter jag har testat hittills så jag ger mig inte och hoppas att jag snart får till ett riktigt bra recept...som jag i sådant fall kommer att göra många gånger, och kanske testa med pepparkakssmak längre fram i höst... Spännande fortsättning följer!

En annan sak jag har testat är att göra egen gnocchi. Jag har köpt det färdig på rea någon gång eftersom jag tänkte att jag 'borde' gilla det...vilket jag också gjorde. Men jag tyckte konsistensen var lite 'konstgjord' och kände att det borde vara godare att göra egen. Och så har jag sett matprogram där kockar gör egen gnocchi och det ser ju inte så svårt ut... 
Så när våran Willys sålde ut mjölig potatis passade jag på att köpa ett par kilo och satte igång. Det var väl inte smärtfritt och degen blev full av stora potatisklumpar, för att inte tala om hur klumpig själva gnocchin blev... Som stora degblaffsor liksom😂😂😂.


Men kokade och med smält prästost ovanpå så blev de faktiskt riktigt goda, och om jag dessutom har en bra potatispress nästa gång så kommer de att bli ännu bättre! Så det är något jag kommer att göra igen; speciellt om jag hittar mjölig potatis till extrapris. Utseendet har ju ingen större betydelse när man bara bjuder sig själv på middag menar jag, hehe.

Jag hade lite potatis kvar efter mitt gnocchi-äventyr, så häromdagen kokade jag de kvarvarande knölarna och testade att göra norska läfsor, dvs norskt tunnbröd. Det är också något jag har varit nyfiken på och tunnbröd är ju alltid gott!


Jag måste säga att det var supersmidigt att göra och enklare än gnocchin. Det krångligaste var att hålla koll på tunnbröden i stekpannan eftersom de gräddas fort (någon minut på varje sida).


Nästa gång kommer jag nog att göra tunnbröden lite större - och kanske köpa ännu en billig stekpanna på IKEA -för då behöver jag inte grädda fullt så många. Jag testade också att frysa bröden (trots att de smakar bäst samma dag man bakar dem) och det gick helt ok att tina dem, så nästa gång gör jag nog en dubbel sats när jag ändå måste koka potatis.

Allmänt sett skulle det ju vara mycket lättare för mig att testa nya grejor om jag hade mer pengar. Min begränsade ekonomi gör ju att jag inte har råd att experimentera alltför mycket. Men jag kan i alla fall rapportera att min flädersaft med frysta jordgubbar blev jättegod; till och med bättre än orginalet. Det känns väldigt bra att se en liten rad flaskor med smarrig saft uppradad i köket just nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag och hundarna blir jätteglada om du lämnar en kommentar! Kram!