Vad kul att du har hittat hit till Våran Lilla Vrå! Jag som bloggar här är en tjej mitt i livet mitt i Sverige som delar mitt liv med den busiga beaglen Solstrålen och den lilla men tuffa chihuahua/tax/beagle-blandningen Kaxmörten. I regnbågslandet springer också min älskade beskyddare Tyson som tyvärr lämnade oss i maj 2019.
Jag är långtidssjukskriven och har haft det kämpigt i många år, men försöker nu finna någon form av lycka och glädje i livet igen med hjälp av bland annat mina älskade hundar, mina många handarbeten och mitt fanatiska sportintresse. Välkommen att dela vardagen med oss!

torsdag 9 juli 2015

Saftkokning!

Idag har jag pysslat i köket och känt mig väldigt 'husmorsaktig':))

Jag har efter mycket efterforskningar på nätet listat ut att de träd som jag har sett på mina hundpromenader som ser ut att kunna vara fläder, i själva verket faktiskt ÄR fläder. Därför har jag som jag sagt tidigare funderat på att pröva att göra fläderblomssaft:) Med tanke på att man egentligen bara behöver tillföra citron och strösocker så är det ju en relativt billig saft att göra vilket tilltalar mig. Dessutom har jag alltid gillat flädersmaken.
Trots att det har varit molnigt idag så slapp vi regn så då passade det perfekt att plocka fläderblomsklasarna jag behövde. När jag hade sköljt av dem i ljummet vatten och ta bort några smådjur så hade jag ca 60 blomklasar på min bricka.


Jag ville inte göra en alltför stor sats så jag klippte av blommorna från tjugo klasar och lade dem i min största kastrull.


Sedan skrubbade jag två citroner och lade i kastrullen och hade på kokande vatten, socker och citronsyra.


När jag läste om fläder så lärde jag mig att den giftiga flädern blommar tidigt på våren och har lite strutformade blommor, medan den ÄTLIGA flädern blommar nu i juni/juli, har en stor, platt och benvit blomklase...


 
...och ALLTID fem stycken blomsjälkar i själva blomklasen som ni kan se här:
 

När jag var till affären för att köpa citron och socker så hade de billiga svenska jordgubbar för 30kr/kg, så jag köpte ett par liter som jag rensade... 
 
 
...och kokade jordgubbssaft av. Sedan gjorde jag en burk jordgubbssylt av bärmassan som var kvar efter saftsilningen. Den sylten ska jag främst använda till bakverk och småkakor eftersom den blir lite geléaktig.
 
Jag läste på nätet att man kan frysa in fläderblomklasarna, så jag packade ihop två påsar med vardera tjugo blomklasar och stoppade i frysen. Sedan var jag ju tvungen att kolla hur det såg ut i kastrullen...
 
 
 ...med fläderblommorna, citronerna och sockerlagen. Det SÅG bra ut, men LUKTEN...hm...det luktade typ inlagd gurka - vilket jag INTE gillar - och det var inte så aptitretande...hm. Nu ska den här 'saften' stå till sig i fyra dagar så jag hoppas på att något magiskt händer de närmaste fyra dagarna. Annars vet jag inte hur det här ska sluta...haha!

Intressant fortsättning följer:=)

Annie

3 kommentarer:

  1. Jag hoppas det kommer smaka gott!

    SvaraRadera
  2. Oj, vad du grejar!!!!!! �� Vilken energi och påhittighet!

    SvaraRadera
  3. Sv: Det är ju en speciell doft, luktar kattpiss säger min man. Men smakar gott 😀 Sen antar jag att det kan bli fel på saften också, att den jäser eller så.

    SvaraRadera

Jag och hundarna blir jätteglada om du lämnar en kommentar! Kram!