Vad kul att du har hittat hit till Våran Lilla Vrå! Jag som bloggar här är en tjej mitt i livet mitt i Sverige som delar mitt liv med den busiga beaglen Solstrålen och den lilla men tuffa chihuahua/tax/beagle-blandningen Kaxmörten. I regnbågslandet springer också min älskade beskyddare Tyson som tyvärr lämnade oss i maj 2019.
Jag är långtidssjukskriven och har haft det kämpigt i många år, men försöker nu finna någon form av lycka och glädje i livet igen med hjälp av bland annat mina älskade hundar, mina många handarbeten och mitt fanatiska sportintresse. Välkommen att dela vardagen med oss!

torsdag 12 februari 2015

Tvillingar?

Jag har fått många frågor om Kaxmörten och Solstrålen när vi är ute bland folk. Den fråga jag har fått mest är nog om Kaxmörten är av rasen Drever. Några har också undrat om Kaxmörten är en valp som ska bli lika stor som Solstrålen? Ytterligare en fråga jag har fått är om de är släkt  med varandra eftersom de är så lika.
 
För mig är det ganska tydligt att de är två olika typer av raser, men ibland slås även jag av hur LIKA varandra de är. Och det finns väl en anledning till det...:)
 


För drygt tre år sedan vid den här tiden så var Kaxmörten tre år och Alfahanen 6 år. Allt var lugnt och skönt i Våran Lilla Vrå, och för mig var det nästan FÖR lugnt. Mina två älsklingar skötte sig nästan perfekt och det var aldrig något tjafs emellan dem. Själv var jag ganska deprimerad - som jag alltid blir efter julen - och började därför fundera på ytterligare en hund; en hund som kunde liva upp våran tillvaro och ge mig något nytt positivt att fokusera på. Syrran och jag hade tidigare pratat lite om att eventuellt para hennes lilla tik med Kaxmörten, men vid den här tidpunkten insåg vi att det inte skulle fungera. Dock var jag fortfarande lika sugen på en valp, och gärna en valp som såg ut som Kaxmörten. Kaxmörten är en blandning mellan Chihuahua (50%), Tax  och lite Beagle, och trots att han har minst Beagle i sig så ser han ju ut som en Beagle - fast med korta taxben. Det faktumet har alltid fascinerat mig, och har också gjort mig lite mer nyfiken på Beaglen som hundras.

 
 
Så där satt jag i januari månad för tre år sedan och kände att livet var riktigt tungt att leva. Jag var ledsen över att jag inte skulle få någon valp efter Kaxmörten, och allt kändes bara nattsvart. Men så tittade jag på lite hundsajter på nätet, och helt plötsligt dök de upp! En annons om Beagle-valpar för 5000 kronor! Och de såg ju ut som Kaxmörten! Det blev väldigt snart en biltur för att åka och titta på dem, och de var ju hur söta som helst - så klart! Och en av dem ville upp i mitt knä hela tiden, och liknade Kaxmörten, och var supersöt, så den sötnosen blev det och resten är historia som man brukar säga. 
 

Dock ska jag erkänna att det var nog inte det mest genomtänkta beslut jag har fattat..:) Det var bara hjärtat som fick bestämma och jag fick min valp som såg ut som Kaxmörten. MEN jag fick också en hund med ADHD, en hund som INTE går fint i koppel, som ÄLSKAR att hitta på bus, som har kissat inne OTALIGA gånger, som har mer energi än Alfahanen, Kaxmörten och mig tillsammans, som bara styrs av sin näsa, och som kan driva en människa till vansinne!

Tack och lov så är Solstrålen även en hund som kan få mig att gapskratta, som värmer min själ när han leker, som har världens sötaste lilla hundansikte, som har världens goaste pussar och världens goaste och mjukaste hundöron:) Han får fart på oss andra varje dag och ser till att mina dagar aldrig är långtråkiga så jag fick verkligen något positivt i mitt liv, och något som gav mitt liv lite extra mening. Och dessutom så fick jag ju två hundar som - när de ligger exakt likadant brevid varandra i soffan - verkligen ser ut som världens sötaste tvillingar:))

Matte Annie

2 kommentarer:

Jag och hundarna blir jätteglada om du lämnar en kommentar! Kram!