Vad kul att du har hittat hit till Våran Lilla Vrå! Jag som bloggar här är en tjej mitt i livet mitt i Sverige som delar mitt liv med den busiga beaglen Solstrålen och den lilla men tuffa chihuahua/tax/beagle-blandningen Kaxmörten. I regnbågslandet springer också min älskade beskyddare Tyson som tyvärr lämnade oss i maj 2019.
Jag är långtidssjukskriven och har haft det kämpigt i många år, men försöker nu finna någon form av lycka och glädje i livet igen med hjälp av bland annat mina älskade hundar, mina många handarbeten och mitt fanatiska sportintresse. Välkommen att dela vardagen med oss!

måndag 16 februari 2015

En ny upptäckt - en ny insikt

Just nu är jag verkligen inne i en korsstygnsperiod. Det är det enda sortens handarbete som jag är sugen på att hålla på med, även om virknålarna och stickorna får jobba lite då och då också. Men är jag pigg och kan välja så blir det korsstygnsprojekt.

Jag har ju ett antal korsstygnsprojekt på gång, och ett antal som jag skulle vilja göra men just nu håller jag mestadels på med ett hemligt projekt. Jag tycker det är ett jätteroligt projekt, men efter ett par dagar med samma mönster och samma färger och samma motiv så är det lätt att bli lite uttråkad och då kan det behövas en liten brejk för att få ny energi/inspiration. Och om jag ska brodera på något annat projekt istället så borde jag ju ta någon av alla de andra korsstygnsprojekt som jag redan har börjat på, eller hur? Speciellt när jag har så mycket korsstygnsprojekt planerade och på gång att jag inte vet om jag någonsin kommer att hinna klart alla... Men det går ju liksom inte att sluta bli kär i nya motiv och nya projekt, och listan på nya saker som man vill brodera växer hela tiden. Jag har nästan känt skamkänslor av att jag har så mycket broderiprojekt liggande, samtidigt som jag känner hur själen sjunger när jag ser alla korsstygnssaker jag har hamstrat de senaste tio åren.

Men idag upptäckte jag något! Jag gjorde mina dagliga besök på mina 'favorithandarbetsbloggar', och hamnade på den amerikanska bloggen  Today I found...  där det klart och tydligt framgick att damen i fråga inte hade det minsta problem med att ha massor av olika korsstygnsprojekt på gång samtidigt. Och det var många fler än vad jag har liggande! Det kändes så himla uppfriskande! Och jag älskade att se alla olika små projekt och hur långt hon hade kommit på varje motiv. Det fick mig att känna att om hon kan börja ett nytt projekt varje dag så kan jag också börja ännu fler korsstygnsprojekt utan att känna att jag måste göra klart de jag redan har påbörjat. Och jag insåg också att om man aldrig börjar något så kan man aldrig göra klart det!

Så jag började på ett nytt korsstygnsprojekt idag:D



Det är ett mönster som jag blev kär i så fort jag såg det för ett antal år sedan, och jag hade tidigare samlat ihop alla broderigarner jag behöver så det var bara att klippa till en lagom aidabit och sätta igång. Jag valde en aida som har lite större rutor (4,4) än vad orginalaidan var (5,4), eftersom jag tycker det är lättare att räkna rutorna då och arbetet går därför fortare - i alla fall känns det så.


 
Så här långt kom jag idag. Jag kommer att brodera efterstygnen allteftersom eftersom man ser motivet bättre då under arbetets gång vilket gör det mera inspirerande att brodera.
 
Så just nu är jag riktigt sugen på att börja på ALLA projekt jag har liggande - och att inte skämmas för att jag har så många på gång och alltför få avslutade - men jag får nog hålla mig i kragen ett tag. Jag har ju mitt hemliga projekt som MÅSTE bli klart den här våren, men jag drömmer redan om de nya projekt jag ska börja på framöver.
Och mitt nya handarbetsmotto är:
 
Om du inte börjar på det så kan det inte bli klart:)
 
Annie


5 kommentarer:

  1. Jag har också ett och annat korsstygnsbroderi ligger, ett från när jag väntade Elvira för över tio år sedan... Men jag är inte sugen på korsstygn just nu, vill sticka eller virka men jag vet inte vad!

    SvaraRadera
  2. Det är lustigt hur handarbetssuget går i perioder - innan jul ville jag verkligen inte brodera, men nu är det annorlunda! Hoppas du kommer på vad du vill börja på - annars kan jag rekommendera mitt snöflingemotiv till en filt!

    SvaraRadera
  3. Nu blev jag mer nyfiken på Outlander igen, det får kanske bli den efter Engelforstrilogin eller som du skriver filmerna.

    SvaraRadera
  4. Jättebra att du har insett att du inte behöver känna dåligt samvete över att ha många projekt igång samtidigt. Vi pysslare behöver variation och att få utmana våra pysselkreativitet med olika saker, utan att skämmas:)

    SvaraRadera

Jag och hundarna blir jätteglada om du lämnar en kommentar! Kram!