Vad kul att du har hittat hit till Våran Lilla Vrå! Jag som bloggar här är en tjej mitt i livet mitt i Sverige som delar mitt liv med den busiga beaglen Solstrålen och den lilla men tuffa chihuahua/tax/beagle-blandningen Kaxmörten. I regnbågslandet springer också min älskade beskyddare Tyson som tyvärr lämnade oss i maj 2019.
Jag är långtidssjukskriven och har haft det kämpigt i många år, men försöker nu finna någon form av lycka och glädje i livet igen med hjälp av bland annat mina älskade hundar, mina många handarbeten och mitt fanatiska sportintresse. Välkommen att dela vardagen med oss!

tisdag 7 oktober 2014

Virkad julgrytlapp till köket!

Idag virkade jag klart en rödvit grytlapp och det var ett intressant projekt:) Jag bestämde mig för att använda ett korsstygnsmönster som jag hittade i en jultidning...

 
...men som jag tänkte borde fungera att använda som ett virkmönster också, speciellt till en julgrytlapp. Sedan var ju frågan exakt hur jag skulle virka mönstret: skulle jag virka rader med fastmaskor, eller skulle varje ruta bestå av två stolpar, eller kanske halvstolpar? Vad borde vara bäst att virka för att få en fyrkantig form på den virkade grytlappen..? Eftersom jag aldrig har använt ett korsstygnsmönster tidigare för virkning så fick det bli en gissning, och gissningen blev halvstolpar. Jag bestämde mig för att använda dubbelt bomullsgarn i vitt och rött och började virka. Sedan var ju det det där med att virka mönster med två färger samtidigt... Jag kan ha gjort det för mycket länge sedan, men inte vad jag kommer ihåg, så det kändes som en ny teknik. Man låter liksom den färg man INTE använder löpa med i raden av maskor och sedan tar man bara upp den tråden igen när man behöver den och låter den andra tråden löpa med i stället. Låter kanske krångligt men det var ganska enkelt... och väldigt roligt faktiskt! Det gick fort att skapa ett mönster och efter drygt halva grytlappen tyckte jag att jag var på god väg...

 
...men efter ett tag började jag inse att jag kanske skulle ha virkat fastmaskor i stället för halvstolpar, för med halvstolparna blev grytlappen avlång istället för fyrkantig vilket inte riktig var meningen:)

 
Så nu hänger min avlånga virkade julgrytlapp i köket, och trots att grytlappen inte blev exakt som jag hade tänkt mig, så är jag riktigt nöjd och tycker ändå den blev ganska fin och julig:) Och eftersom jag använder mina grytlappar mycket så gör det ingenting att grytlappen är modell större - då är det ännu mindre risk att jag bränner mig! Och framför allt tyckte jag det var riktigt roligt att virka mönstervirkning så det kommer jag att göra igen, den saken är säker:D
 
Ha det bra,
 
Annie

2 kommentarer:

  1. Trots den lite avlånga formen tycker jag att den blev fin:) kul för dig att hitta ny sätt att göra grytlappar:)

    SvaraRadera
  2. Eller hur? Den har sin charm - haha!

    SvaraRadera

Jag och hundarna blir jätteglada om du lämnar en kommentar! Kram!