Vad kul att du har hittat hit till Våran Lilla Vrå! Jag som bloggar här är en tjej mitt i livet mitt i Sverige som delar mitt liv med den busiga beaglen Solstrålen och den lilla men tuffa chihuahua/tax/beagle-blandningen Kaxmörten. I regnbågslandet springer också min älskade beskyddare Tyson som tyvärr lämnade oss i maj 2019.
Jag är långtidssjukskriven och har haft det kämpigt i många år, men försöker nu finna någon form av lycka och glädje i livet igen med hjälp av bland annat mina älskade hundar, mina många handarbeten och mitt fanatiska sportintresse. Välkommen att dela vardagen med oss!

måndag 5 juli 2021

Världens bästa soffhörna😍!!!

För ett antal år sedan hjälpte syrran mig att göra en förvaring till alla mina små handarbetsprylar som virknålar och stickor och även annat smått och gott som man behöver när man sitter och handarbetar. Förvaringen hade jag stående på det breda soffarmstödet bredvid min sittplats i soffhörnet. 


Jag försökte hitta några bilder på den förvaringen men det enda jag kunde hitta var bilder där den skymtar i bakgrunden 🠝🠟. Jag var verkligen SUPERNÖJD med den och använde den konstant för att förvara en massa saker som var viktiga för mig under alla timmar som jag myste i mitt soffhörn.


Men när familjen hjälpte mig att få hem en ny soffa så kunde jag inte använda den förvaringen längre eftersom den nya soffan hade smalare armstöd och måtten på förvaringen passade inte. Jag nämnde det för min syster och var väldigt besviken över det, men då erbjöd hon sig att försöka göra en ny och förbättrad förvaring till den nya soffan!!! 
Har jag inte världens bästa syster?! 
Vi pratade lite löst om hur den skulle kunna se ut, och vad jag behövde och så ägnade hon HELA sin första semesterdag - vilket var i lördags - åt att bygga denna nya och uppdaterade förvaring till mig💓💓💓.


Dock inledde vi den långa lördagen med en tur till skogen så att hundarna fick springa lite lösa i sommarvärmen. Det var jättelänge sedan vi var där så jag tror nog hundarna uppskattade det😊.

Så här såg soffhörnet ut på morgonen. 


Hela förvaringen bygger syrran i kartong (!!!) med hjälp av några trälister här och där, så både syrran och jag kollade i sophusen efter stora kartonglådor. Och framför allt då DUBBEL kartong...


...som t ex tv-apparater och cyklar packas i. Det är mycket starkare än man tror och passade perfekt för ändamålet. Innan syrran började bygga så frågade hon mig vad jag skulle vilja ha för olika typer av förvaring om jag fick drömma...och sedan försökte hon komma på hur hon skulle kunna bygga precis det!


Det blev mycket mätande av kartongbitar.


Kaxmörten var inte särskilt intresserad av vad som pågick utan stod och spanade på fyrbenta brudar.


Dags att börja med lite limmande medan jag servade med glass-handling och pysslade med lite hushållssysslor som diskning tex.


Sakta men säkert så började förvaringen ta form. Jag hade lite fina Tilda-tyger som syrran använde till dekorering, tillsammans med fina mönsterpapper som syrran hade tagit med. Dessutom hade hon förstås med sig en massa pysselmaterial och verktyg för att kunna göra allt hon behövde. Eftersom förvaringen var så stor och specifik för mig så behövde hon vara hos mig för att kunna mäta och prova den på plats allt eftersom.


Framåt kvällen hade förvaringen vuxit markant.


Solstrålen låg och sov i soffan bland alla kuddar mm som vi fick flytta på under dagen.


Till slut, framåt 22-tiden (då vi hade hållit igång i nästan 12 timmar och jag hade servat arkitekten med lite kvällsmat och lite svalkande fläktning ) så var syrran klar och vi kunde sätta den på plats!!


WOW!!! 
Kanske tänker ni att den ser stor ut? Men min nya soffa är så djup så den är inte alls i vägen utan tar vara på det döda utrymmet runt omkring det långa armstödet. Och när armstödet är så lågt (jämfört med min gamla soffa) så fanns det gott om plats uppåt att använda också.

Och nu vill ni väl se vilka förvaringsmöjligheter jag önskade mig? Och fick, tack vare syrrans otroliga arbete! 


En specifik förvaring för min vattenflaska.


En yta med magneter där jag kan sätta fast nålar som används ofta


Den gamla delen med förvaring för medicin, virknålar, stickor, stick markörer, saxar mm.


Hyllor med plats för tv-kontroller, telefon, surfplatta mm


Mycket förvaring för korsstygnsprojekt både fram....


...och bak.


Och handarbetslampan har sin fasta plats och stödet för surfplattan (som syrran gjort) lika så! Dessutom finns det plats för pågående virkprojekt och speciell förvaring till mina förvaringspåsar från IKEA. Allt jag drömde om och mer😁😍!

Jag är såå sjukt tacksam för allt jobb som syrran lade ner på detta projekt och jag mår som en prinsessa när jag har all denna underbara förvaring mm bredvid mig i soffan. Bra förvaring är guld värt i min lilla vrå så jag kan inte vara annat än jättenöjd. Speciellt när jag fick precis allt det jag behövde och önskade mig💓. Och förvaringen är så stadig att man skulle kunna tro att den är byggd i trä! Visst är ni väl avundsjuk😉😊?!

TACK ÄLSKADE SYSTER, DET GJORDE DU BRA!!!

3 kommentarer:

  1. Oj, vilket projekt! Vilken snäll syster du har! Att jag inte kommit på det där med magnetbricka till nålarna! Är så rädd att nålar ska ramla ner på mattan och nån ska kliva på dem.
    Förstår att du är nöjd!

    SvaraRadera
  2. What a great job your sister did!! I could sure use a custom organizer/storage unit for my stitchy stuff so I may just have to steal one or two of her ideas. Hope now that you are organized again you can stitch and crochet more while you share your couch with the puppy!

    SvaraRadera
  3. Forgot to say I love your wallpaper!

    SvaraRadera

Jag och hundarna blir jätteglada om du lämnar en kommentar! Kram!