Vad kul att du har hittat hit till Våran Lilla Vrå! Jag som bloggar här är en tjej mitt i livet mitt i Sverige som delar mitt liv med den busiga beaglen Solstrålen och den lilla men tuffa chihuahua/tax/beagle-blandningen Kaxmörten. I regnbågslandet springer också min älskade beskyddare Tyson som tyvärr lämnade oss i maj 2019.
Jag är långtidssjukskriven och har haft det kämpigt i många år, men försöker nu finna någon form av lycka och glädje i livet igen med hjälp av bland annat mina älskade hundar, mina många handarbeten och mitt fanatiska sportintresse. Välkommen att dela vardagen med oss!

fredag 15 juli 2022

Piroger, virkning och tunga på vift

De senaste dagarna har jag inte haft fullt så mycket tid för handarbete i soffan tyvärr, och här kommer en liten sammanfattning av våran vecka.
 
Idag var jag och Solstrålen hos hans sjukgymnast, och det var ett ganska bra besök. Smärtlindringen verkar hjälpa Solstrålen (för det mesta) så vi kommer att fortsätta på den inslagna vägen just nu. Alltid skönt att checka av Solstrålens hälsostatus. Han fick en ordentlig laserbehandling också så nu sover han extra gott i sin bädd.

Igår slet jag med tvätten och städningen som hade blivit lite försummad den senaste tiden eftersom jag hellre handarbetar och tittar på sport än springer runt med dammsugaren etc... När jag skulle bädda rent i sängen blev Solstrålen sur för att han inte fick ligga kvar där...och gick och lade sig i tvättpåsen med rena kläder istället. Ett skratt och ett foto blev det innan jag körde bort honom därifrån också. Han hårar ganska mycket just nu så jag kände inte för extra håriga underkläder....


Jag har spenderat en del tid i köket och fortsatt att testa lite nya recept. När jag växte upp så brukade mamma baka piroger till oss, men det är ingenting jag har varit sugen på som vuxen. Men däremot har jag ju ätit goda indiska samosas mm i England vilket är något ganska liknande, så när jag såg ett recept på piroger med indisk fyllning så tänkte jag att jag kan ju i alla fall testa. Det var billiga ingredienser som potatis och ärtor och curry. Och häromdagen kokade jag en massa potatis för att göra mammas potatissallad och passade då på att även testa pirogreceptet.


Den vegetariska indiska fyllningen blev bra och jag fick ihop sex någorlunda fina piroger (som dock inte fick så mycket färg i ugnen av någon anledning).
 

Jag åt en varm curry-smakande pirog till mellis och de fick godkänt innan de hamnade i frysen. Inte lika gott som samosas men de gick definitivt att äta. 


Häromdagen skördade jag också lite färsk basilika från balkongen och åt en av mina favoriträtter under sommaren; söta tomater, mozzarella och basilika! Hoppas på bra priser på cocktailtomater framöver så jag kan äta detta flera gånger innan sommaren är slut.

Jag har så klart hunnit med lite virkning trots allt och har nu virkat klart min nya topp Scilla Tee (designad av Anna Erlandsson) i rester av bomullsgarnet Järbo 8/4. 


Tyvärr är det rena höstvädret just nu med regn och blåst och kyliga 15 grader så det har inte varit aktuellt att inviga den än. Men jag är väldigt nöjd med den i alla fall.

Men det jag framför allt har gjort den här veckan är att förundras över min kära Kaxmörts sovställning i soffan på kvällarna.
 

Så fruktansvärt gulligt och så fruktansvärt obekvämt ser det ut ibland...speciellt när huvudet hänger ner över soffkanten😲.


Och numera ofta med en liten bit tunga som sticker ut någonstans på grund av avsaknad av alla framtänder utom en. Häromkvällen hade hela tungan ramlat ut ur munnen när han sov och det var så himla gulligt och såg så roligt ut...och egentligen helt ovärdigt honom😍😂.


Det är inte lätt att vara värdig när man har blir av med sina tänder...💝.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag och hundarna blir jätteglada om du lämnar en kommentar! Kram!