Vad kul att du har hittat hit till Våran Lilla Vrå! Jag som bloggar här är en tjej mitt i livet mitt i Sverige som delar mitt liv med den busiga beaglen Solstrålen och den lilla men tuffa chihuahua/tax/beagle-blandningen Kaxmörten. I regnbågslandet springer också min älskade beskyddare Tyson som tyvärr lämnade oss i maj 2019.
Jag är långtidssjukskriven och har haft det kämpigt i många år, men försöker nu finna någon form av lycka och glädje i livet igen med hjälp av bland annat mina älskade hundar, mina många handarbeten och mitt fanatiska sportintresse. Välkommen att dela vardagen med oss!

söndag 17 mars 2019

Slutet på en era

Detta är alltid tråkig tid på året för mig. Säsongen för vintersporterna och mitt älskade program Vinterstudion börjar lida mot sitt slut, OCH dessutom är det nästan alltid någon eller några svenska sportprofiler som lägger av och lägger sina sportkarriärer på hyllan. Man sitter nästan och oroar sig för vem som kommer att sluta och i vilka sporter; i vissa sporter blir det ju väldigt märkbart inför nästa säsong...

Efter förra årets vinter-OS och årets VM-tävlingar så är det nu ett antal äldre stjärnor som slutar.

Slalomåkaren Mattias Hargin slutar. Han förlorade sin fru i en lavinolycka för några år sedan och efter att nu ha haft en riktigt kämpig säsong och tappat i rankingen så tackar han för sig. Jag tror att alla vi som har följt honom det senaste årtiondet verkligen önskar honom all lycka och välgång i sitt 'nya' liv. Hans landslagskamrat André Myhrer är äldre än honom och har inte sagt än hur han ska göra framöver. Försvinner Myhrer också blir det väldigt tomt på svenska på herrslalomen nästa år...

Slalomåkaren Frida Hansdotter lägger också av. Hon vann ju OS-guld förra året och har varit med länge så det var förståeligt. Det är ju alltid svårare för kvinnor att vara aktiva länge, speciellt om de vill ha barn. Det är ju inte alltid så lätt att få ihop livspusslet som kvinnlig elitidrottare. Jag fällde faktiskt några tårar idag när hon blev avtackad på världscup-avslutningen. Men vi har flera andra duktiga slalomåkare på damsidan så det känns skönt.

Det som chockade mig mest hittills var beskedet att våran OS-medaljör i skidskytte, Fredrik Lindström, lägger av. Det var helt oväntat. Nyligen kollade jag upp hans ålder och konstaterade att han hade flera fina år kvar som landslagsskidskytt...men det tycker tydligen inte han. Han har ju förstås varit med länge (ca 10 år) och blev landslagsåkare väldigt ung och har numera setts som landslagets veteran, men ändå... Han har länge varit den pålitliga och trygga åkaren i skidskytte och det kommer att kännas tomt utan honom. Det är verkligen en ny era inom skidskyttet. Nu är det ju väldigt skönt att vi har nya jätteduktiga unga skidskyttar att följa, men jag hade ändå hoppats att få se Lindström skjuta 5 nollor i några år till...

Förutom dessa jag nämner så finns det flera andra duktiga vintersportsidrottare som kanske skulle kunna sluta (men inte har sagt något än), men jag håller tummarna att så inte är fallet! Annars riskerar det att bli tomt på duktiga svenskar i ett antal vintersporter nästa år...😢

Annie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag och hundarna blir jätteglada om du lämnar en kommentar! Kram!