Vad kul att du har hittat hit till Våran Lilla Vrå! Jag som bloggar här är en tjej mitt i livet mitt i Sverige som delar mitt liv med den busiga beaglen Solstrålen och den lilla men tuffa chihuahua/tax/beagle-blandningen Kaxmörten. I regnbågslandet springer också min älskade beskyddare Tyson som tyvärr lämnade oss i maj 2019.
Jag är långtidssjukskriven och har haft det kämpigt i många år, men försöker nu finna någon form av lycka och glädje i livet igen med hjälp av bland annat mina älskade hundar, mina många handarbeten och mitt fanatiska sportintresse. Välkommen att dela vardagen med oss!

tisdag 19 april 2022

Hänt sen senast...

Äntligen verkar våren vara på gång på riktigt även här i södra norrland! Förra veckan var det lite varmare och det mesta av snön från snöstormen smälte bort fort. Vi besökte hundgården ett flertal gånger och hundarna sökte godis och fick göra lite Stanna-Kvar övningar. 

Det är ju svårt att göra det utomhus någon annanstans när man inte kan släppa dem lösa annars.


Det bästa är ju dock när man får springa till matte och få den där go'biten! Och jag blir lika varm i hjärtat varje gång de kommer springande mot mig💝.


Och äntligen började de riktiga vårblommorna titta fram ur den bruna marken och lyste upp tillvaron😍. En lika välkommen syn varje vår!

En dag fick vi jag ett överraskande påskpaket av min underbara (jul)vän MARIE 💝💛🐔!!!

Som ni ser så var jag inte den enda som var intresserad av vad som låg i paketet😂😉😍! Jag fick så mycket fint, bland annat ett litet doftljus som jag har haft tänt de senaste dagarna och som har fyllt vår lilla vrå med underbar väldoft. Tänk vad fina människor man kan lära känna via sociala medier; det var definitivt en oväntat bonus när jag startade mina bloggar för snart ett årtionde (!) sedan💝.

Nu är det äntligen klart att Washington Capitals och Nicklas Bäckström har gått vidare till årets Stanley Cup-slutspel! Det har väl i och för sig varit ganska klart ett bra tag, men nu är det officiellt. Det är 8:e året på raken som de är vidare från grundspelet. Dock ligger de just nu på sista plats in i slutspelet i sin division och riskerar att möta ett av de lag som har gjort bäst ifrån sig i årets liga. Och inga experter tror Bäckström och Capitals i år... Dock vill jag ju påpeka att det året de äntligen VANN Stanley Cup, 2018, så var det ingen som trodde på dem heller, så det kan ju faktiskt vara en bra sak att ingen ser dem som favoriter i år 
Slutspelet börjar den 2 maj och det är så många duktiga lag i år att det kommer vara ett helt sjukt spännande slutspel att följa. Och med ishockey-VM som också spelas i maj så kommer det vara ishockey dygnet runt! LÄNGTAR!!!

Våran påsk blev inte riktigt som jag hade planerat. Lilla Solstrålen blev riktigt dålig i magen efter att ha svalt flera stora tuggbensbitar samtidigt på långfredagen. Han har alltid bråttom när han äter och ibland kommer det upp tuggbitar som han har svalt för fort, men den här gången var det flera stycken som måste ha irriterat hans mage och matsmältningssystem rejält. Han fortsatte nämligen att kräkas under hela natten och påskaftonen och jag hann bli riktigt orolig att något hade fastnat i magen på honom.  

Han mådde sååå dåligt och hade ont i magen och kunde inte slappna av och sova; det var verkligen hemskt att se och så synd om honom. Kaxmörten märkte också att något var fel med brorsan och var orolig han med💓. Men jag försökte få i Solstrålen vätska bäst jag kunde så att han inte skulle få vätskebrist, och matade honom med magmedicin för hundar (Canikur), och efter ett drygt dygn så började det ÄNTLIGEN vända tack och lov🙏🙏💓!

Nu är han äntligen så gott som helt återställd och sitt pigga, glada och intensiva själv igen som synes🠉🠉🠉... men JAG är HELT SLUT. Jag har varit så orolig och inte kunnat koppla av och sovit ännu sämre än vanligt. Men det viktigaste är att han mår bra igen. Tack och lov. Man vet ju aldrig när pälsklingarna börjar komma upp i åldrarna som mina två; då kan det gå fort utför...💔.

Igår var det annandag påsk, och min kära systers födelsedag💝. Solen sken från en klarblå himmel och det var rena sommarvärmen dagen till ära. Vi sammanstrålade hemma hos syrran och svågern, och även pappa och Monica kom från Stockholm för att gratta födelsedagsbarnet💝. På framsidan av deras hus var det så varmt och skönt i solen. 


Även Solstrålen och Kaxmörten njöt av värmen och solskenet.

Det var jättemysigt att vara samlade allihopa igen. Senaste gången var ju vid jul. Med pappas sjukdom - Alzeimers - så är jag SÅ tacksam för dessa stunder för vi vet ju inte hur länge till han kan bo kvar hemma och vara med på dessa familjehögtider på det här sättet😢💔. 

Så vi fikade, och syrran öppnade presenter, och jag och pappa och Monica gick en promenad i solskenet med hundarna. Sedan gjordes det i ordning en tacomiddag och som vanligt blev det det där härliga familjekaoset i köket när alla ska bestämma var de ska sitta och hur mycket de ska lassa på tallrikarna.


Linnea hade dukat fint med blommiga servetter och konstgjorda födelsedagsblommor.


Och min glada pappa myste med god mat och familjen omkring sig💝. En riktigt fin familjedag då vi firade världens bästa syster, mamma, fru, och dotter💝.

Nu hoppas jag på en lugn vecka med fint vårväder, mycket vila och handarbete, och framför allt friska hundar🤞.

2 kommentarer:

  1. Oj stackars Solstrålen �� Det gör verkligen ont i hjärtat att se sina kära må dåligt, oron är hemsk. Skönt att han mår bra nu! ❤️
    Vädret är underbart! Och alla blommor! Jag jobbar på i trädgården och har dubblat antalet pallkragar från 2 till 4, så nu ska det odlas ännu mer! Och Moas rum är belamrat med gurk- och tomatplantor, enda rummet vi kan ha stängt till 24/7. Stjärna älskar verkligen att bita sönder och dra upp gurkplantor med rötterna ������
    Saknar dig! Njut av vädret! Jag skulle inte bli ledsen om det regnade på nätterna, otroligt torrt här hos oss.

    /Jenny

    SvaraRadera

Jag och hundarna blir jätteglada om du lämnar en kommentar! Kram!